Jausz Béla - Faludi Szilárd - Zibolen Endre (szerk.): A munkára nevelés hazai történetéből. A Magyar Tudományos Akadémia Neveléstörténeti Albizottságának gyűjteménye (Budapest, 1965)
A MUNKÁRA NEVELÉS HAZAI TÖRTÉNETÉBŐL Neveléstőrténetírásunk ezzel a kötettel első ízben vállalkozik arra, hogy tanulmányokban kísérje nyomon egy fontos pedagógiai probléma történetét. A kötetben összefoglalt tizenhárom tanulmány a céhek oktató-nevelő munkájának első emlékeitől egészen az általános iskola megszületéséig azt vizsgálja, miként alakult ifjúságunk munkára nevelése. A szerzőket egyaránt érdekli a termelő munka és a nevelés kapcsolatának története, és az a törekvés, amely a hagyományos iskolai kereteket a tanulók alkotó tevékenységének irányában tágítja. Egyesek új oldalról világítják meg haladó hagyományaink ismert alakjait és intézményeit (Comenius, Apáczai, Tessedik, Nagy László, a keszthelyi Georgikon, a budapesti gyakorló gimnázium). Mások történeti szempontból még teljesen töretlen témákhoz nyúlnak (mezőgazdasági ismeretek tanítása az elemi iskolákban, a munkaiskola problémái a Tanácsköztársaságban, a Családi Iskola, a Cselekvés Iskolája stb.). Emeli a kötet értékét, hogy a tanulmányok többsége a közelmúlt nevelésügyéből meríti tárgyát, s így közvetlenül is hozzájárul napjaink pedagógiai feladatainak — mindenekelőtt a folyamatban levő iskolareformnak és a politechnikai oktatásnak eredményesebb megoldásához. AKADÉMIAI KIADÓ BUDAPEST