Jausz Béla - Faludi Szilárd - Zibolen Endre (szerk.): A munkára nevelés hazai történetéből. A Magyar Tudományos Akadémia Neveléstörténeti Albizottságának gyűjteménye (Budapest, 1965)

A MUNKÁRA NEVELÉS HAZAI TÖRTÉNETÉBŐL Neveléstőrténetírásunk ezzel a kö­tettel első ízben vállalkozik arra, hogy tanulmányokban kísérje nyo­mon egy fontos pedagógiai probléma történetét. A kötetben összefog­lalt tizenhárom tanulmány a céhek oktató-nevelő munkájának első emlé­keitől egészen az általános iskola meg­születéséig azt vizsgálja, miként ala­kult ifjúságunk munkára nevelése. A szerzőket egyaránt érdekli a ter­melő munka és a nevelés kapcsolatá­nak története, és az a törekvés, amely a hagyományos iskolai kereteket a tanulók alkotó tevékenységének irá­nyában tágítja. Egyesek új oldalról világítják meg haladó hagyományaink ismert alakjait és intézményeit (Come­­nius, Apáczai, Tessedik, Nagy László, a keszthelyi Georgikon, a budapesti gyakorló gimnázium). Mások történeti szempontból még teljesen töretlen témákhoz nyúlnak (mezőgazdasági ismeretek tanítása az elemi iskolák­ban, a munkaiskola problémái a Tanácsköztársaságban, a Családi Is­kola, a Cselekvés Iskolája stb.). Emeli a kötet értékét, hogy a tanulmányok többsége a közelmúlt nevelésügyéből meríti tárgyát, s így közvetlenül is hozzájárul napjaink pedagógiai fel­adatainak — mindenekelőtt a folya­matban levő iskolareformnak és a politechnikai oktatásnak eredménye­sebb megoldásához. AKADÉMIAI KIADÓ BUDAPEST

Next