Ábel Péter (szerk.): Új filmlexikon 1. A - K - Új filmlexikon 1. (Budapest, 1971)

D

Dolidze 262 Dolin mutatott világ életszerű ábrázolása biztosítja. „Megtervezésekor” nagy szerepet játszik a rendező megfigyelőkészsége és kompozíciós érzéke. Ügyelnie kell arra is, hogy a kere­settséget elkerülje. A dokumentumfilmben színészek nem játszanak és díszleteket nem használnak fel; teljesen mellőzik a játék­filmben megszokott fogásokat. A dokumen­tumfilm hossza változó (egész estét betöltő, rövid stb.). Tágabb értelemben a műfaj­hoz tartozik a filmhíradó is, ha fontos po­litikai, társadalmi vagy kulturális esemény részleteit rögzíti dokumentumszerűen. Mi­vel a dokumentumfilm általában nagy jelen­tőségű, aktuális kérdésekkel foglalkozik s a mindennapok történelmét rögzíti, nagy szerepet játszik a világnézeti nevelésben. A filmtörténet számos nevezetes dokumen­tum-iskolája közül kiemelkedő helyet fog­lal el Dziga Vertové (Filmszem). A rendező a szocializmust építő szovjet társadalmat eredeti eszközökkel mutatta be nagy hatású műveiben (A föld egyhatoda, 1926; Ember a felvevőgéppel, 1929; Három dal Leninről, 1934 stb.). Egész sor dokumentumfilm örökíti meg a II. világháború harcait; ilyen pl. A háború napjai (1942, Mihail Szluckij ren­dezése), amelynek forgatásában mintegy száz operatőr vett részt és a játékfilmes Alekszandr Dovzsenko Harc Szovjet-Ukrajnáért (1943) c. alkotása. Az -óangol dokumentumiskola felvirágoztatása John Grierson nevéhez fűző­dik. Az iskola két kiemelkedő alkotása — többek között — a Heringhalászok (J. Grier­son, 1929) és az Éjjeli posta (Basil Wright és Harry Watt, 1936). Klasszikus értékű doku­mentumfilmnek számít a holland származású Joris Ivens Spanyol földje (1937), mely a spa­nyol polgárháború hőseinek állít emléket, az amerikai J. Robert Flaherty számos műve, így a Nanuk, az eszkimó Í1922), Az arani ember (1932—34) és a Louisianai történet (1948) stb. Sok dokumentumfilm-rendező eleveníti fel a fasizmus rémtetteit (Erwin Leiser, Paul Rotha stb.). A hagyományos dokumentum­film kereteit Mihail Romm A hétköznapi fa­sizmusban (1965) az attrakciós montázs és a közvetlen, oldott kísérőszöveg alkalmazásá­val tágította ki. Dolidze, Sziko (1903— ): szovjet-grúz rendező, forgatókönyvíró, Állami díjas, az OSZSZSZK népművésze. 1925-ben a tbiliszi egyetem történelem —filozófiai fakul­tásán szerzett diplomát. Ugyanebben az évben tisztviselőként került a Goszkinprom Grúzia filmstúdióhoz, majd rendezőasszisz­tensként dolgozott. 1928-ban a Híradó munkatársa volt. Érdeklődése a zenés mű­fajtól a vígjátékon át a történelmi drámáig terjed. A könnyed humor és a tragikus pátosz egyaránt sajátja. Dokumentumfilmeket is készített. Legmarkánsabb munkája a D. Rondelivel közösen forgatott sajátos hang­vételű operafilm, a Dzsurgaj pajzsa, amely a Nagy Honvédő Háború harcaihoz állít példát a hősi múltból. — I. f.: Hív a föld (1928), Az én nagyanyám (1929, társíró), Roham a földeken (1929), Psavija (1932, rövidfilm), A hegyomlás országában (1932, író, rendező), Az utolsó kereszthordók (1934, író, rendező), Darikó (1936, író, rendező), Barátság (1940, rendező, társíró), Dzsurgaj pajzsa (1944, rendező D. Rondeli­vel, író G. Leonidzével, D. Rondelivel), Szökik a menyasszony (Г948, író), Szovjet Grúzia (1950, dokumentum, D. Rondelivel), Szovjet Grúzia (1952, dokumentum, R. Karmennel), Szitakötő (1954), Eteri dalai (1957, író, rendező), Fatima (1958), Az utolsó és az első nap (i960), Paliasztomi (1963, rendező, író), Találkozás a múlttal (1966), A város korán ébred (1967, rendező és R. Ebralidzével író). Dolin, Borisz (1903— ): szovjet ren­dező, az OSZSZSZK népművésze, két­szeres Állami díjas. 1926-ban végzett a moszkvai B. Csajkovszkij filmfőiskolájá­nak operatőrszakán. 1936-ig népszerű tu­dományos filmek felvételeit és mikroképeit készítette. Nemzetközileg elismert természet­­búvár, az állatfilmek egyik specialistája. Tanít a Filmművészeti Főiskolán (VGIK), szaktanácsadója a gyermekek számára ké­szülő, Mindent tudni akarok c. népszerű ismeretterjesztő összeállításnak. Az utóbbi időben játékprodukciókat is forgat. — I. f.: A növényi sejtek felépítése (1936, rövid), Moszat (1937, rövid), Baktériumok (1938, rövid), A tenger mélyén (1938, dokumentum A. Zgurigyivel), A tenger élete (1939, doku­mentum A. Zgurigyivel), A mi soha nem látott barátságunk (1940, dokumentum), Az édesvizek világában (1941, rövid), Tö­meges haltenyésztés (1942, oktató), A nagy szerelem törvénye (1944, dokumentum), Vadak ösvényén (1947, rövid), Egy gyűrű története (1948, dokumentum), Kaukázusi természetvédelmi terület (1949, rövid), Em­ber megy a nyomán (1950, rövid), Szárnyas védelem (1954, játékfilm), A szürke rabló (1956, játékfilm), Új attrakció (1957, játék­film), Hűséges szívek (1959, játékfilm,

Next