Ábel Péter (szerk.): Új filmlexikon 1. A - K - Új filmlexikon 1. (Budapest, 1971)

E

Enrico 292 Epstein Enrico, Robert (1931— ): francia ren­dező. Liévinben (Pas de Calais) született. 1949 — 51 között Párizsban a Filmművészeti Főiskolán (IDHEC) tanult, a Sorbonne szín­játszóinak rendezőasszisztense volt. Diplo­mája megszerzése után mint riporter és rendezőasszisztens dolgozott a tv-nél. Kato­nai szolgálata idején (1956 — 59) a Hadsereg Film munkatársa volt. Pályafutását rövid alkotásokkal kezdte. Az 1960-as tours-i fesztiválon díjat nyert, de a figyelem igazán akkor terelődött rá, amikor A. Bierce amerikai író elbeszélése nyomán készült A Bagoly folyó c. kis remekével ismét Tours díját vitte el. A sikerek megnyitották számára az utat a normálterjedelmű filmek felé. Ezek az alkotások azonban már magukon viselik a kommerciális szemlélet jegyeit és a művész korábbi erényeiből csupán a biztos szakmai tudást tükrözik. — I. f.: Johanna Rouenban (1952, rövid), Mindenkinek a saját paradicso­ma (1956, rövid, P. de Roubaix-val), Jehanne (1956, rövid játék), Durance aranya (1959, rövid), Thaumétopoea (i960, rövid), A Ba­goly folyó (1961, rövid játék), Az élet szívé­nek (1962, három rövidfilm), A szép élet (1963). Ellenpont (1964, rövid, rendező és A. Chartier-vel író), A kísértet járandósága (1964, tv-film), Anagypofájúak (1965,olasz — francia), A kalandorok (1966), Zita néni (1967), Но (1969, francia —olasz, rendező és társíró), Túl sok izgalom (1970, rendező, társíró), Boulevard de Rhum (1970). enteriőr, intérieur: ->■ filmdíszlet Eötvös Péter (1944— ): zeneszerző. Székelyudvarhelyen született. A Zeneművé­szeti Főiskola zeneszerzés tanszakán 1965-ben szerzett diplomát. Tizenhét éves korától rendszeresen dolgozik a színházaknak, így a Nemzeti Színház, a József Attila Színház, a Pécsi Nemzeti Színház, a Bartók Gyermek­színpad, valamint a Bábszínház egyes darab­jainak kísérőzenéjét írta. A Vígszínház zenei vezetője. 1966-tól mint ösztöndíjas a kölni zeneakadémia karmester tanszakának hallgató­ja volt. 1961 óta foglalkozik filmzeneszerzés­sel is. — I. f.: Ég és föld között (1961, rövid, Geiringer Györggyel), A megérkezés (1962, rövid játék), A tér (1962, rövid játék), Prometheus (1962, rövid), Igézet (1963, rövid játék), Aranykor (1963, rövid), Nappali sötétség (1963, Gonda Jánossal), Átváltozások (1964, rajz), Mozaik (1964, rövid), Álmodozások kora (1964), Szomjú­ság (1965, rövid), Különös melódia (1968, rövid játék), Krctarajzok (1968, rövid), Az alvilág professzora (1969), Triptychon (1969, tv-£ilm), Egy őrült éjszaka (1969). epizodista: mellékszerepet alakító színész, aki általában csak néhány pillanatra vagy egy­két képsorban tűnik fel a vásznon. Nélküle a filmalkotás mégis szinte elképzelhetetlen, hiszen az epizodista többnyire érdekes jelle­met ábrázol, egy-két mondata vagy némaje­lenete pedig érdekes hangulati színfoltot kép­visel. Az ilyen alakítás sajátos technikát kíván, mert jóformán nincs idő a'feladat kidolgozá­sára. „Kapásból” kell teljes, szuggesztív portrét adni. Számos neves színész kezdte a filmművészet másod-harmadvonalában; egyikük-másikuk éppen epizódalakításainak köszönhette, hogy felfigyeltek rá (Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, Gary Cooper, Simone Signorét stb.j. Előfordul, hogy vi­lághírű művészek vállalnak epizódszerepet (Vittorio De Sica, Frank Sinatra, Fernandel, Toto stb.). A legjellegzetesebb magyar epi­­zodisták: Siménfalvy Sándor, Kibédi Ervin, Makláry János, Nagy István, Garas Dezső, Szendrő József, Schubert Éva, Csala Zsuzsa stb. (közülük néhányan jelentős főszerepet is alakítottak). A szerepkör megbecsülését bi­zonyítja az a tény is, hogy számos fesztiválon, versenyen díjat adnak a legjobb epizódsze­replőknek is. Epstein, Jean [zsan] (1899 — 1953): lengyel származású francia rendező, teoretikus. Varsó­ban született. Családjával a tízes években Franciaországban telepedett le. A lyoni egye­temen orvosi diplomát szerzett, de az orvosi pályát hamarosan elhagyta a film kedvéért. Párizsban az avantgardista alkotók köréhez csatlakozott (—avantgardizmus). Elméleti és gyakorlati munkásságot fejtett ki. A Cinéa c. lapban filozófiai vonatkozásaiban elemezte az új művészetet. Több könyve jelent meg: La poésie d’aujourd'hui, un nouvel état de l’in­­telligence (1921), Bonjour Cinéma! (1922), La Lyrosophie (1922), Photogénie de l’impondér­­able (1936), L’intelligence d’une machine (1946), Le cinéma du Diable (1947), Esprit du Cinéma (1955). Ez utóbbi Filmművészeti tanulmányok címmel 1962-ben magyarul is megjelent a Filmtudományi Intézet és Film­archívum kiadásában. Rendezőként 1922-ben Pasteurről forgatott dokumentumfilmjével mutatkozott be. A néma korszak utolsó évei­ben főként korszerű, kifejező vágástechnikája emelte munkásságát az átlag fölé. A francia avantgardista irányzat egyik figyelemre méltó

Next