Ábel Péter (szerk.): Új filmlexikon 1. A - K - Új filmlexikon 1. (Budapest, 1971)

J

Jancsó Jancsó SU Jancsó Miklós (1921— ): rendező, érde­mes művész, Balázs Béla-díjas. Vácott született. Az egyetemen jogot és néprajzot hallgatott. A Filmművészeti Főiskolán 1950- ben szerezte meg diplomáját. Pályáját mint híradós kezdte, később rövidfilmeket forga­tott, majd 1958-ban rendezte első játék­filmjét (A harangok Rómába mentek) Szilvási Lajos forgatókönyve alapján. A város peremén c., József Attiláról szóló és a mártírhalált halt Goldmann György szobrászművészről alkotott Halhatatlanság c. dokumentum­filmjei a műfaj kiemelkedő hazai képviselői közé sorolják. Kedveli a formai kísérleteket, alkotásait modern szemléletmód jellemzi. Oldás és kötés c. munkája vitatható részlet­­megoldásai ellenére eredeti tehetségről, filo­zofikus, elgondolkoztató felfogásról vall. Hatalmas nemzetközi sikert aratott a Sze­génylegényekkel. E filmje igyekszik szembe­szállni a betyárromantika hamis ábrázolás­­módjával és könyörtelen logikával, szűkszavú tárgyilagossággal ábrázolja az idegen, úri el­nyomó hatalomnak kiszolgáltatott, befogott „gyanús” szegények, közemberek tragédiáját. Sokat vitatott, nagy erejű, rendkívül egyéni munkája, a Csillagosok, katonák a polgárhábo­rú sújtotta Volga-vidéken játszódik. Az ezt követő Csend és kiáltás a fehérterror éveit idé­zi. Mindhárom említett alkotása komor tó­nusú dráma. Különösen széles körű szakmai és közönségvisszhangot váltott ki első színes filmje, a Fényes szelek. A vihart az alaptéma: a NÉKOSZ, továbbá részint az adott kor ábrázolása, részint a jelképek többfélekép­pen is magyarázható értelmezése váltotta ki. Egyesek részéről ellenérzést keltett a rendezés szüntelenül mozgó, vibráló stílusa, a dalok, a táncok korfestő musical jellegű cselekménybe iktatása. (A film a Feldobott kővel együtt 1970-ben megkapta a Film­­kritikusok díját.) Jancsó filmművészetünk egyik legmarkánsabb alakja, szuverén egyé­niség. Szinte konok következeteséggel kutat­ja alkotásról alkotásra az őt foglalkoztató filozófiai problémákat. Vizsgálódásának egyik tárgya a hatalom kérdése, annak eltorzulása, az elnyomó és az elnyomott viszonya. Erős­sége sajátos technikája. A Sirokkót, amely kevésbé sikerült, Hitchcockot idéző rend­kívül hosszú beállításokkal (tizenkét-tizen­­néggyel), állította össze. 1970-ben felújítot­ták a felszabadulást ábrázoló és a magyar — szovjet barátságot hirdető 1964-es így jöttem c. filmjét. „Az ötlettől a filmig” könyvsoro­zatban 1968-ban kiadták a Szegénylegényeket. — Szívesen ábrázol végletes indulatokat, egy­másnak feszülő, kemény jellemeket. Kerüli a pátoszt, inkább vonzódik a ridegnek tűnő objektivitáshoz. Ez bizonyos mértékű hideg­ségének magyarázata. Tudatosan keresi az ábrázolt korszakban azt, ami általánosítható, emberi és örök. Eközben kevesebb figyel­met fordít a téma társadalmi vonatkozásai­nak megrajzolására. Rendkívül nagy gond­dal, szinte koreográfusként határozza meg a színészek mozgását. Számára a forgató­­könyv éppen ezért olyan iránymutató, amelytől a gyakorlat hevében el-eltér. Technikai értelemben az amerikai western stílusának híve. A külföldi sajtó az utóbbi években — különösen miután a Szegény­­legények megkapta az angol filmkritika díját — rendkívül nagyra becsüli tevékeny­ségét s a legnagyobbakhoz, M. Antonioni­­hoz, I. Bergmanhoz hasonlítják. Az előbbi­hez modernsége, az utóbbihoz konvenciót­­lansága, könyörtelen realitása hozza közel. Erőssége a légkörteremtés. Több ízben dolgozott együtt Hernádi Gyula íróval, aki forgatókönyveinek szerzője. Legutóbb az UNESCO számára készített egy kisfilmet, majd Rómában M. Vittivel forgatott (a film ideiglenes címe: Mindennapi félelem). — l.f.: Makszimenko-brigád (1950, rövid, író), Ke­zünkbe vettük a béke ügyét (1951, dokumen­tum, Mészáros Gyulával, Koza Dezsővel), Szovjet mezőgazdasági küldöttség (1951, rövid, György István Pállal), 1952. május I. (1952, rövid), Közös úton (1953, rövid, B. Nagy Lászlóval, Berek Oszkárral), Arat az orosházi Dózsa (1953, rövid), Galga mentén (1954, rövid), Ősz Badacsonyban (1954, rövid), Éltető Tisza-víz (1954, rövid), Emberek ne engedjétek! (1954, rövid, Tímár Istvánnal, Wiedermann Károllyal), Egy kiállítás képei (i9S4, rövid), A varsói VIT, 1—3. rész (1955, rövid), Emlékezz ifjúság! (1955, rövid), Angyalföldi fiatalok (1955, rövid), Móricz Zsigmond (1956, rövid), A város peremén (1957, rövid), Dél-Kína tájain (1957, rövid), Színfol­tok Kínából (1957, rövid), Kína vendégei voltunk (1957, rövid), Pekingi paloták (r957. rövid), Derkovits (1958, rövid), A harangok Rómába mentek (1958), Izotó­pok a gyógyászatban (1959, oktatófilm), Halhatatlanság (1959, rövid), Három csil­lag (i960, Várkonyi Zoltánnal, Wieder­mann Károllyal), Eladás művészete (i960, oktató, Mészáros Mártával), Szerkezet­­tervezés (i960, oktató), Az idő kereke (1961, rövid), Indián történet (1961, rövid), Alkonyok és hajnalok (1961, rövid), Oldás

Next