Ábel Péter (szerk.): Új filmlexikon 2. L - Z - Új filmlexikon 2. (Budapest, 1973)

R

Richly 358 Richter pályafutásának első állomása a Royal Court Theatre, ahol 1956 —65 között dolgozott mint művészeti aligazgató és rendező. Első sikerét J. Osborne Dühöngő ifjúság c. darabjának színpadra vitelével aratta 1956-ban. (Ugyan­csak ő irányította a következő évben a New York-i premiert.) Ekkor rendezte Osborne A komédiás c. színművét, majd E. Ionesco abszurd komédiáját, A székeket. 1959-ben P. Robesonnal a főszerepben a Stratford on Avon Theatre-ben az Othellót vitte színre. 1961- ben A. Finney-vel Osborne Luther c. darab­jával keltett figyelmet. 1964-ben a Royal Court Theatre-ben Csehov Sirályát mutatta be P. Finch-csel és V. Redgrave-vel, aki a fe­lesége volt. Osborne baráti körének,a „dühös fiatalok”-nak tagja, s a népszerű fiatal dráma­író műveinek első színpadi megvalósítója. Az angol színi és filmkultúra egyik egyéni felfogású megújítója, a -*free cinema irány­zat vezéralakja. A Woodfall Film Produc­tions vállalat alapítója. Mint producer részt vett a Szombat este, vasárnap reggel c. munkás­témájú film gyártásában. Rendezőként K. Reisz társaságában egy rövid produkcióval mutatkozott be (A mama nem engedi), majd filmre vitte Osborne két színdarabját (Dü­höngő ifjúság, A komédiás). Kiemelkedő mun­kája az Egy csepp méz, amely S. Delaney fiatal írónő nálunk is bemutatott színdarabja nyo­mán készült. Bensőséges lélekábrázolásán, drámai erején túl ő az angol külvárosok világának felfedezője a felvevőgép előtt. A megboldogultban — E. Waugh regénye alapján — az amerikai halottkultusz gyilkos torz­képét rajzolta meg. Ugyancsak kegyetlen nyíltsággal leplezte le az angol gyarmatosító politikát, az esztelen háborút A könnyű lo­vasság támadása c. történelmi pamfletje. — I. f.: A mama nem engedi (1956, rövid játék, K. Reisszel), Dühöngő ifjúság (1958), A komédiás (i960), Szentély (i960, USA), Egy csepp méz (1961), A hosszútávfutó magányossága (1962), Tom Jones (1963), Kisasszony (1965, angol—francia), A meg­boldogult (1965, USA), A Gibraltár tenge­része (1966), A könnyű lovasság támadása (1968), Vörös és kék (1968, rövid játék), Nevetés a sötétben (1969), Ned Kelly (1970), Hamlet (1970). Richly Zsolt (1941— ): rajzfilmrendező. Sopronban született. 1961-ben végzett Bu­dapesten a Kirakatrendezői Szakiskolában, majd az Iparművészeti Főiskolán 1966-ban szerzett diplomát és a Pannónia Stúdió mun­katársa lett. Ő készítette a Peti-sorozat és az Air India propagandafilm háttereit. Mint rajzfilmrendező főként lírai, festői alkat, aki a vers, a zene hangulatát igyekszik a maga műfajában egyéni módon tolmácsolni. — I.f: Tambó, a kis elefánt (1964), Indiában ... József Attila versére (1966), Szvit — Öt ma­gyar népdal, Kodály Zoltán kórusfeldolgozá­sa (1969), A páva (1969, rövid), Medvetánc (1971, rövid), Molnár Anna (1972, rövid). Richter, Hans (1888 — ): német rendező. Berlinben született. Festőnek készült. A tízes években a kubizmus, majd a dadaizmus hatása alá került. Első kísérleti jellegű film­jein e stílusok hatása érezhető. Jelentős elmé­leti munkásságát három kötetben bocsátotta közzé (Filmkritikái dolgozatok, Berlin, 1920; A játékfilm, Berlin, 1920; A ma filmellenzői, a holnap filmbarátai, Berlin, 1929). A Sturm művészcsoporttal állt kapcsolatban. A tízes évek végén kezdett intenzíven foglalkozni a filmmel. Kiváló operatőr tehetség. A német avantgardista, pontosabban az -*absztrakt film világszerte ismert mestere. 1933 —40 között Svájcban élt, 1940-ben az USA-ban telepedett le. 1956-ig a New York City Col­lege Filmtechnikai Intézetének igazgatója volt, 1956-tól tiszteletbeli elnöke. Több ér­dekes témájú, szociális problémával foglal­kozó forgatókönyve vár megvalósításra (Új világban élünk, Demokráciák és testületek, Két ostrom, Négyféle szabadság, A nő hely­zete Amerikában stb.). Az alkotók közül W. Ruttmann-nal tartott fenn kezdetben baráti jó viszonyt és munkakapcsolatot O. Fischingerrel. Művészetére a svéd V. Egge­­ling gyakorolt hatást. Részt vett a La Sarraz-i nemzetközi filmkongresszuson, s az ott ké­szült, Eizenstein által rendezett kisfilm asszisz­tense volt. — I.f: (Filmjei közül egy sem normál játékfilm!) Ritmus 21 (1921, rö­vid), Ritmus 23 (1923, rövid), Ritmus 25 (1925, rövid), Színek összhangja (1925), Filmtanulmány (1926), Infláció (1927), Dél­előtti kísértetjárás (1928), Minden for­dul, minden mozog (1929), Fém (1931 — 33, szovjet, befejezetlen,dokumentum),Eladó álmok (1948, USA, író és rendező F. Leger­­vel, M. Ernsttel, J. Levyvel, A. Calderral, M. Duchamp-mal, M. Ray-vel), 8x8 (1955, USA, rendező és író J. Cocteau-val és A. Calderral), Dadascope (1961); — egyes for­rások említik még ellenőrizhetetlen műveit: Prélude (1919), Fuga (1920) vagy Preludium és fuga (1920), Sztálingrád (1944, USA), Párizs felszabadítása (1945, USA, dokumen­tum), Harminc év kísérlet (1951, USA).

Next