Ábel Péter (szerk.): Új filmlexikon 2. L - Z - Új filmlexikon 2. (Budapest, 1973)

S, Sz

Schubert 413 Schüfftan Szerelmi játék ahóban(i966, osztrák —USA), Az Orion űrhajó újabb kalandjai (1967, tv-sorozat, folytatás), Április, április (1968), D’Artagnan (1968, NSZK—francia—olasz, tv-film), A Dreyfus-ügy (1968, tv-film), Ottó bukik a nőkre (1968, NSZK—osztrák), Gyere Bécsbe, én mutatok neked valamit (1970, NSZK —osztrák). Schubert Éva (Z931— ): színésznő. Budapesten született. A Színház- és Film­­művészeti Főiskolán 1955-ben szerezte meg diplomáját, azóta a Magyar Néphadsereg Színháza, ma a Vígszínház tagja. (Közben 1956 —58-ban a József Attila Színház és a Vidám Színpad művésze volt.) Főként víg­játéki szerepekben filmez. Modern leány- és asszonyfigurái a színpadon és a felvevőgép előtt egyaránt rá irányították a figyelmet. Derűs tónusú karakterábrázoló. — I. f.: Egy pikoló világos (1955), A csodacsatár (1956), Dani (1957), Bolond április (1957), Égi madár (1957), Micsoda éjszaka! (1958), Don Juan legutolsó kalandja (1958), A mama (1958, tv-film), Vörös tinta (1959), Kölyök (1959), Rangon alul (i960), Legyező (i960, tv-film), Jó utat autóbusz! (1961), Nem ér a nevem! (1961), Felmegyek a miniszterhez (1961), Délibáb minden mennyiségben (1961), Hurrá, nyaralunk ! (1962, rövid), Kertes házak utcá­ja (1962), Nem (1965), Tilos a szerelem (1965), Ketten haltak meg (1966), Hazai pálya (1968), A ló is ember (1968, tv-film), Sziget a száraz­földön (1969), Ismeri a szandi mandit? (1969), Az örökös (1969), N. N. a halál angyala (1970), A fekete város (1971, tv-sorozat), Csárdáskirálynő (1971, NSZK—magyar), Volt egyszer egy család (1972). Schuller Imre (1919— ): operatőr, ren­dező. Budapesten született. 1937—38-ban Franciaországban folytatott textilfőiskolai tanulmányait a háború kitörése félbeszakí­totta. Dolgozott mint tisztviselő és textil­technikus. 1947-ben lépett be a Szivárvány filmlaboratóriumba laboránsként. 1950-ben átkerült a MAFILM népszerű tudományos stúdiójához. Főként operatőri minőségben működött, de a hatvanas években már mint rendező is felhívta magára a figyelmet. Leg­nagyobb sikerét a szarvasok életéről szóló festői természetfilmje, Az erdők királya (1964) aratta. — I.f: Ápold a gépet! (1954, oktató, operatőr), Fásítások ápolása és védelme (1954, oktató, operatőr), Lucerna (1955, oktató, operatőr), Korszerű szénaszárítás (1956, ok­tató, operatőr), Erdők és emberek (1956 — 57, oktató, operatőr), Budai hegyek (1957, rövid, operatőr), Csodálatos gyógyszerek (l9S7. rövid, operatőr), Áramszünet (1958, rövid, operatőr), Afrikában jártunk (i960, do­kumentum, rendező, operatőr, író), Mozogni jó (i960, rövid, operatőr), A folyadékpótlás­ról (i960, oktató, operatőr), Traktorok kar­bantartása a termelőszövetkezetekben (1961, oktató, operatőr), Műtrágyázás (1961—62, oktató, operatőr), Köszörülés (1962, oktató, rendező, operatőr), A 35 milliméteres film­másolat kezelése és megóvása (1962, oktató, rendező, operatőr), Elmekórtani tünetek (1963, oktató, operatőr), Zárt osztály (1963, rövid, operatőr), Az erdők királya (1964, do­kumentum, író, rendező és Surányi Antallal operatőr), Kamaszok (1964, rövid, operatőr Szabó Árpáddal, Tóth Jánossal), Nem fogfájni (1964, oktató, operatőr), A nehezebb út (1965, rövid, operatőr), Próbaúton (1964, rövid, ren­dező Szluka Emillel, operatőr Surányi Antal­lal, Borbély Jánossal és Tóth Jánossal), Lányok pályaválasztás előtt (1965, rövid, operatőr), A villamosív (1966, oktató, rendező, opera­tőr), Aranyhíd (1966, rövid, operatőr), Az ő világuk (1966, rövid, operatőr Szabó Árpád­dal, Tüskés Lászlóval), Enni jó (1966, rövid, operatőr), Beszélnek a gyerekek (1966, rövid, operatőr), Ismerkedés a ceruzával (1967, rövid, operatőr), Fürödni jó ! (1967, oktató, operatőr), Több mint játék (1967, oktató, operatőr), Technika a vendéglátóiparban (1967, oktató, rendező, operatőr), Pisztrán­gok (1967, rövid, operatőr), Erdei szimfó­nia (1968, szovjet—magyar, dokumentum, rendező A. Zgurigyivel, operatőr N. Juris­­kinával és Kacsurjannal), Fáj a szívem (1968, rövid, operatőr), A hangszerek királynője (1968, rövid, operatőr), A szó varázsa (1968, rövid, operatőr), A traktorok műszaki állapo­tának vizsgálata (1969, rövid, operatőr), Én is (1969, rövid, operatőr), Requiem (1970, rövid, rendező, operatőr), Ráni és társai (1970, rövid, rendező, operatőr), Műanyagok a bútoriparban (1970, oktató, operatőr), Séta (1970, rövid, operatőr), Vadállatok szemtől szemben (1971, rövid, rendező, operatőr). Schüfftan-eljárás: trükkfelvételi eljárás; nevét Eugen Schüfftan francia operatőrről kapta. Lényege, hogy a felvevőgép lencsé­jétől ferdén 25—30 cm távolságban tükröt helyeznek el, amely az oldalt álló képet, rendszerint gipszmodellt (pl. palota hom­lokzatát) bevetíti a felvevőgépbe. Ha a tükör foncsorozásának egy részét lekaparják, ezen mint egyszerű üvegen a gépbe jut a fény egy

Next