Ábel Péter (szerk.): Új filmlexikon 2. L - Z - Új filmlexikon 2. (Budapest, 1973)

S, Sz

színes 514 Szinetár zoló film. A különféle színátviteli rendszerek a színkeverés módja szerint lehetnek addití­­vek és szubtraktívek. A színbontás, ill. a színkeverés komponenseinek száma szerint megkülönböztetünk két, három és több alap­színű rendszert. A leggyakrabban alkalma­zott három alapszínű rendszer szerint a színes film készítése a fizikából ismert három alap­szín elve szerint történik, amelyekből a ter­mészetben előforduló összes szín előállítható (—színelmélet). A három alapszínből szín­háromszög állítható fel, amelyből kitűnik, hogy a színeket előállíthatjuk keveréssel (-► additív színesfilm-eljárás) vagy színkivonással (-*szubtraktív színes film). — A színösszege­zés alapszínei a vörös, a zöld és a kék. A három alapszín egyforma mértékben keverve fehér színt ad. Fehér színt kapunk akkor is, ha pl. a sárgát a kékkel keverjük. Ezeket a színeket kiegészítő színeknek nevezzük. A kiegészítő színből készült szűrővel az össze­tett fehér fényből kivonhatunk egy színt. A színkivonáshoz használt színek a sárga, a zöldeskék és a bíbor. A 16 mm-es keskeny­­filmek területén gyakorlatilag elterjedt a szí­nes rácsos Dufay color és a -»lencser dcsos színes film. Normálfilmre eleinte csak a —Techni­color eljdrds volt alkalmas. Az —Agfacolor és —Kodachrome eljárásokat kezdetben szintén csak 16 és 8 mm-es amatőr filmek területén alkalmazták. Ezeket a háromrétegű színes filmeket ugyanis —fordítós film eljárással dol­gozták ki, tehát nem voltak másolhatók. A másolást 1944 körül oldották meg, amikor elterjedt a háromrétegű színes negatívról való színes másolatok készítése. Az Agfacolor, Gaevacolor, Eastmancolor, Szovcolor stb. el­járások jobb minőségű színesfilmmásolatokat eredményeznek, mint a Technicolor, és kevés kópia esetén még gazdaságosabbak is. A két alapszint alkalmazó színes filmek színei hiá­nyosak. Legfeljebb reklámfilmek céljára hasz­nálhatók. Külföldön gyakorlatilag bevált a magyar Gdspdr Béla szabadalma alapján ké­szült Gdspdrcolor. — A színes film rendkívül erős alapmegvilágítást követel, s ez lényege­sen korlátozza a fekete-fehér film sokrétű fényhatásainak hangulatteremtő képességét, valamint a színészi arcjáték árnyalati gazdag­ságát. A filmszerűség szempontjából a szín éppen olyan problematikus, mint a hang. A hang az irodalom és a színpad, a szín a képzőművészet irányába térítette el a filmet a sajátos, öntörvényű kifejezés útjáról. Elő­fordul, hogy a színes filmek tudatosan fest­­ményszerűen komponált képei nem is egy esetben zökkenőt jelentenek a film egészének vizuális folytonosságában, ami a filmszerűség rovására megy. színészegyeztető: olyan személy, aki a színészek különböző elfoglaltságait (színpadi fellépés és próba, filmfelvétel, szereplés a rádióban és a televízióban, vendégfellépések stb.) egyezteti, arról pontos kimutatást vezet, az időbeosztás ügyében tárgyal, tehát végső soron a művészek részletes munkarendjét meghatározza. A színészegyeztető különösen fontos szerepet játszik a sok szervezést igénylő filmforgatás programjának összeállításában. Szinetár György (1905— ): forgató­könyvíró, író, József Attila-díjas. Debrecen­ben született. 1926-tól 1932-ig Berlinben segédrendezőként dolgozott (többek között J. May, C. Boese és G. W. Pabst világhírű rendezők mellett). 1932 — 37 között Buda­pesten a Ma Este és a Délibáb munkatársa volt. 1938-ban Párizsba ment, 1940—41-ben a francia hadseregben szolgált. A háború alatt tért haza. 1946—48 között a Mozi Életet szer­kesztette. Tanárként előadott Gertler Viktor filmiskolájában, s rendszeresen dolgozott a Hunnia Stúdió számára. Az ötvenes években a Honvédfilm, majd a Pannónia Stúdió dramaturgja. 1958-tól nyugalomba vonu­lásáig a Kisdobos c. gyermeklapot szerkesz­tette. Számos színdarabját mutatták be (A szürke fal, 1933; Szerelem nélkül, Prága, 1936; Premier után, Párizs, 1939; Egri csillagok — Gárdonyi Géza nyomán, 1951; Keszkenő, balett — Lányi Viktorral, 1954; Déryné útra­kel, Sztálinváros, 1956; Az első tavasz, Mis­kolc, 1959; A nemzet csalogánya, Győr, 1964). Verseskötetei és novellái mellett regénye is jelent meg. A Kultúra Világa sorozat III. kötetében ő írta meg a magyar film történe­tét. Filmjei közül említést érdem el a Szabőné, mint a felszabadulás után készített első mun­kástémájú filmünk, valamint a Lúdas Matyi, amelynek forradalmi romantikus hangvétele új színt jelentett a hazai filmgyártásban. — I. f.: Visszatér a múlt (1923, osztrák), Szabó­­né (1949, Nagy István nyomán Bacsó Péter­rel és Banovich Tamással), Lúdas Matyi (1949, Fazekas Mihály nyomán), Teljes gőzzel (1951, Ákos Miklóssal és Mamcserov Frigyessel), Helytálltak (1954, rövid), Rabok többé nem leszünk ! (1955, rövid), Hazádnak rendület­lenül (1955, rövid, Győry Dezsővel), Buda­pest felszabadulása (1955, rövid), Gerolsteini kaland (1957, Kolozsvári Andorral), Háry János (1964, Garay János, Paulini Béla, Har­­sányi Zsolt alapján.

Next