Agárdi Péter: Rendiség és esztétikum. Gyöngyösi István költői világképe - Irodalomtörténeti füzetek 78. (Budapest, 1972)

A Gyöngyösi-életmű néhány átfogó kérdése

a szimbólumnál) itt a konkrét társadalmi dinamizmust nélkülöző, megmerevedett erkölcsszemléletre épülő nemesi világ­kép adja. Az allegória kategóriája művészileg olyan világ­nézeteket fejez ki, „amelyeknek világa széthasadt a lényeg transzcendenciája következtében, végső soron azért, mert szakadék tátong ember és valóság között.”63 Anélkül tehát, hogy az allegória merev skatulyájába szorítanánk Gyöngyösi életművét, kétségtelennek látszik, hogy az egyes művek és az egész oeuvre művészi sajátossá­gai az allegorizálás tendenciáját jelzik. Ez elsősorban — egy­részt — a ma is megkapó dekoratív részletszépségek, leírá­sok, naturalista-verista jelenetek, a betétapparátus, vala­mint — másrészt — a kívülről jövő, kompozíciósan-művé­­szileg nem alátámasztott, motiválatlan, tézisszerű mon­dandó, a nagyrészt absztrakt-tételes nemesi erkölcsfilo­zófia közötti diszkrepancián alapul. A művészi módszer allegorizáló jellege tehát a lehető leg­szorosabb kapcsolatban van a művekből kielemzett nemesi­rendi erkölcsközpontú világképpel. Nem pusztán azért, mert ez az erkölcsfilozófia, mint „anyag” nem válik technikailag magas szintűén „formált tartalommá”, „tartalmas for­mává”, hanem azért is, mert ez a világkép erősen önapolo­­getikus, legalitás-központú konzervatív jellege miatt eleve nem alkalmas arra, hogy a magyar nemzeti költészet kiemelkedő művészi-gondolati értékeket felmutató fővo­nalába , Balassi — Zrínyi — Csokonai—Petőfi—Ady — József Attila tendenciájába illeszkedjék. Aligha kétséges, hogy Zrínyi módszere ezzel szemben a szimbólum, amelynek impozáns kiteljesedésére sem pusz­tán a nagyobb költői tehetség adott lehetőséget: a belső művészi gazdagság a „kint”, a társadalom lényeges alter­natíváinak mély, személyes átéléséből, a rendiség-ellenes haladó történelmi távlatból, a tragikus helyzet kiküzdötte emberi magatartás „nemzeti” etikai-művészi paranccsá növesztéséből, a magyarság sorsproblémáinak elkötelezett 63 Lukács György: Az avantgardizmus világnézeti alapjai. „Mű­vészet és társadalom” c. kötete Bp. 1968. 351. 1. 206

Next