Anyanyelvi műveltségünk. A pécsi Nyelvművelő Konferencia anyaga (Budapest, 1960)

Az irodalmi nyelv kérdései

302 Európában Aquinói Szent Tamás nem volt elérhetetlen távolságban az egy­szerű paraszttól. Mert szilárd és egységes világnézeti alap volt. A feudális Kínában, ahol a feudalizmus bizonyos sajátságok következtében rendkívül szilárd és tartós volt, olyan kultúra alakult ki, amelyen belül a parasztot a filozófustól megint csak nem választotta el olyan „világ”, mint amilyen ma választja el egyik embert a másiktól. Ha a szocializmus világnézete magától értetődő, feltételes reflexe lesz a gondolkodásnak, akkor a specializálódás vagy az egyéni szellemi képességek következtében fennálló nagy differenciák nem lesznek már olyan „végzetesek”. —Abból, amit Zolstai elvtárs mondott, azt látom igazolva, hogy a mai kor irodalmához elsősorban nem a kis formai jegyeknek az újdonsága, hanem a stílus sztatikái erejének az újdonsága mél­tó. A tőle idézett Kosztolányi-mondatnak is iszonyatos sztatikái ereje van. Én is azt gondolnám, hogy újszerűén kell írni, de az újszerűség nem a kisplasztikában, hanem a nagy sztatikában kell. — Gáldi elvtárssal egyetér­tek: nagyon sok dolog, társadalmi tényezők, egyéni sors stb. determinálja végül is az ember stílusát. Azt a stílust, amely az ő egyéni sajátossága. Azért annyira nem mennék a spontaneitás dicséretében,—biztosan ő sem megy, de talán félreérthető, amit mondott. Minden író végül is „öröklétre” törekszik, és amit ma a máról mond, nemcsak tartalmában érvényes igaz­ságnak, hanem formájában is érvényes szépnek szeretné hinni. Itt adhat a nyelvészet komoly segítséget. Én ugyanis hiszem azt, hogy a nyelvészet megfelelő tudományos felkészültséggel rendelkezik, és a nyelv fejlődésének az irányát — persze nem egyedül és nem elszigetelten az egyéb társadalom­­tudományoktól —, de valamelyest mégiscsak előre láthatja. Nagyjában és egészében tud adni tehát tudományos eligazítást. Komoly segítség volna ez nemcsak az irodalomnak közvetlenül, hanem az irodalmi ízlés alakításá­nak, általában az ízlés nevelésének is. Itt volna a lehetőség arra, hogy a nyelvészek közvetlenül beleszóljanak, sokkal erősebben, mint eddig, az ember formálásába, és a nyelvészet több legyen, mint úgynevezett segéd­­tudomány.

Next