Aradi Nóra (szerk.): Magyar művészet, 1919-1945. 1. - A magyarországi művészet története 7/1. (Budapest, 1985)

A kor művészetének fő áramlatai

BÁN BÉLA Bán Béla (1909—1972) a Képzőművészeti Főiskolán Rudnay Gyula növendéke volt, és már 1928-ban kapcsolatba került a munkásmozgalommal. Előbb az MTE, azaz a Munkás Testedző Egyesület, majd a 100% szavalókórusa voltak mozgalmi útjának állomásai. A művészcsoport idősebb résztvevőit is megelőzve vált a KIMSZ, majd az illegális párt tagjává. Az 1933-ban alakult kommunista sejtnek ő lett a kerületi összekötője. 1932—1934 között a fotomontázs-csoport munkájában is részt vett, annak vezetőjével, Révai Dezsővel már korábban is volt kapcsolata a munkás sportmozgalomban. 1932—1935 között az illegális röplapok és sajtótermékek egyik legtermékenyebb illusztrátora volt. Ebben az időszakban mást jóformán alig alkotott. A csoport festőinek többségéhez hasonlóan Bán Béla stiláris kiindulópontja is a kubisztikus, konstruktív-szerkezetes komponálásmód volt (Mintázóállvány, 1933). E kissé merev, szigorú nyelvezet oldódása során Bán fokozatosan jutott el jellegzetes és félreismerhetetlen egyéni grafikai stílusához, mely annyira karakterisztikus, hogy még a szándékosan rejtőző illegális röplapokon is azonnal felismerhető. Bán új kifejezésmódjának lényege, hogy nála az erőteljes és dinamikus fekete vonalháló rácsszerkezeté­nek szigetszerűen üresen hagyott fehér foltjai is tudatosan komponáltak, és egymásra vonatkozásukban külön életet is élnek. A kompozíció tehát a pozitív és negatív foltrendszer sajátos, komplementer mozaikjából áll össze. A külön élő részelemek jóformán csak a néző aktív közreműködésével szintetizálódnak. A művész linóleummetszeteken és tusrajzokon szinte azonos módon alkalmazta e sajátos módszert. 1936 után, amikor a művészcsoport kommunistáinak illegális feladatai megszűntek, Bán számára is lehetővé vált a bátrabb kísérletezés és a már kizárólag művészi célú feladatok megoldására való fokozott összpontosítás. Érdekfeszítően példázza az alkalmazott grafikától az autonom kifejezésmódhoz vezető átmenetet az a linóleumba metszett, 12 lapos illusztrációsorozat, melyet József Attila Eszmélet­ciklusának inspirációjára készített a művész 1938 körül. A versciklus költői képeihez erősen kötődő kompozíciók még sokat őriznek az illegális röplapok szigorúbb nyelvezetéből, ugyanakkor érezhetően felfokozódott a lapok dinamikus expresszivitása, és csírájában már a művész következő korszakára jellemző, szürreális látásmód jelentkezését is érezzük a metszetek egyre nehezebben felismerhető, a szemlélő fantáziáját aktív közreműködésre késztető, lebegő-vibráló absztrahálási módjában. 1937 után Bán Béla egyre szorosabb kapcsolatba került az Ámos házaspárral, és munkássága szervesen illeszkedett a nemzetközi szürrealizmus sajátos hazai változatának kiművelésén munkálkodó szentendrei művészkör törekvéseihez, annak egyik egyéni hangú és egyenrangúan erőteljes szólamaként. Az 1939—1942 között tetőző új alkotóperiódusának jellegzetessége, hogy a korábban festményeiben is grafikus látású művész palettája új barátainak hatására váratlanul megszínesedett. Bár kiindulópontjukban művei továbbra sem szakadtak el a felismerhető látványtól, a gazdag szimbólumkészlet és az élővilág összes létformáinak alapelemeiből építkező, ezek áttűnéseivel is bátran élő, biomorf formavilág válik uralkodóvá víziószerűen tünékeny, asszociációgazdag és színekben tobzódó festői nyelvezetében. Többértelműség, a sejtett összefüggések képlékeny megérzékítése, a továbbgondolásnak szabad teret engedő, izgató nyitottság és az emberi képzelet határait meghaladó, borzalmas háborús valóság infemális mélységeinek kegyetlen realitású érzékeltetése találkozik Bán Béla megdöbbentő festői-emberi vízióin. A Szendergő (1939) monumentális nőalakja Derkovits gondtól nyomasztott asszonyalakjainak elvontságában is konkrét, lenyűgöző erejű újjáteremtése. Az 1941-ben festett Hazatérők ugyancsak utal a derkovitsi 923 előképre, valójában azonban a háborús pokol közepette a béke hétköznapjainak visszaálmodását fejezi ki. A Virágember című grafikán, mely a 18 művész 48 rajz című válogatásban jelent meg, tetten érhetjük Bán sajátos módszerét az organikus motívumvilág többrétegű jelentést hordozó alkalmazására. Az 1942-es Vasas székházi kiállításon bemutatott Háború cimű freskóterv variánsai viszont azt bizonyít­ják, hogy a szürreális, viziószerű kifejezésmód politikai jelentésű téma mozgósitó erejű közvetítésére is alkalmas. A nyílt világnézeti állásfoglalás elől műveiben látszólag visszahúzódó Bán a kommunista irányítású függetlenségi mozgalom harcának tetőpontján vállalta a Rózsa Ferenc által szerkesztett illegális Szabad Nép, a párt új központi lapja fejlécének grafikai megtervezését. Az 1942 nyarán a kommunisták 559

Next