Aradi Nóra (szerk.): Művészettörténet, tudománytörténet (Budapest, 1973)

Tímár Árpád: Déli Huber István elméleti munkássága

kapcsolódik. Derkovits Gyula szellemét idézem. Az ő életművét. Álljon 5 mint ösztönző példa a dolgozók művészei előtt.”11 Ez a szintézis már az 1941,-es antifasiszta nemzetközi összefogás jegyéber. született meg, ezért kapott nagyobb hangsúlyt a folytonosság, a nemzeti hagyományokhoz való kapcsolódás. De amikor Dési Huber elismerte a polgári festészet eredményeit, nem adta fel ezzel egyidejűleg a szocialista célokat sem, nem tagadta a szocialista művészet lehetőségeit. A magyar hagyományok beépítése csak kiteljesítette azt a szilárd elvi alapokon álló értékrendet, amelynek csúcsán Derkovits művészete állt: Derkovits köz­ponti helyet foglalt el Dési Huher elemzéseiben, érvelésében; Derkovits volt a példa, a bizonyíték arra, hogy lehet proletárművészetet teremteni, hogy lehetséges a nemzeti hagyományokat és az izmusok eredményeit szo­cialista művészetté szintetizálni. „Nincs itt semmi deklamáció, tendencia, csak emberi igazság, festői élmény és színekben kifejezett élet. És mégis forraló! És mégis mily messzire mutat.” (I. m. 66; 111. o.) Dési Huber értékrendjében alapvető szempont a művészet társadalmi funkciójának érvényre juttatása, az elkötelezettség, a bátor állásfoglalás. Derkovits művészete új művészet, harcos, szocialista művészet, művészi nagyságá­ban a festői erények és a politikai helytállás elválaszthatatlan egységet alkotnak. Ez emeli őt magasan a kortárs művészet fölé, ez teszi lehetővé, hogy számos nagyra értékelt polgári művésszel szemben mint a jövő művé­szetének hírnöke álljon. Derkovits csak a szocialista művészeten belül érté­kelhető méltóképpen, éppen ezért művészetének mértéke már Dési Hüber számára is csak József Attila lehetett: „Szenvedéseiből, s akikkel egynek tudta magát, a kisemmizettek gyötrelmeiből, akárcsak költészetében József Attila, új dalt teremtett. Új lírát, új melódiát, amelyeknek szólamában ott él a múlt bánata, a jelen küzdelme, de a jövő reménye is.” (I. ni. Ц2. o.). Végigtekintve Dési Huber István művészeti írásain feltűnik a gyors tá­jékozódás, amellyel felismerte a proletárművészet aktuális feladatait, a biztos politikai érzék, amellyel levonta a népfrontinozgalom, a 41-és anti­fasiszta összefogás művészeti konzekvenciáit. Sohasem harmadrendű műhelyproblémák érdekelték, hanem mindenkor a proletárművészet, a szocialista realizmus megvalósításának legfontosabb, legidőszerűbb kérdései, írásainak elméleti jelentősége messze meghaladja az átlagos művész­­megnyilatkozások színvonalát: ezekben egy olyan mélyen gondolkodó, tudatos művész foglalta össze gondolatait, aki mozgalmi munkájából és művészi gyakorlatából fakadó problémáit a marxizmus alkotó felhasználá­sával, a marxizmus szellemében oldotta meg. 11 Népszava 1941. dec. 26. 228

Next