B. Csáky Edit (szerk.): A mindenséggel mérd magad. Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 1983)

Bori Imre: József Attiláról – 1980-ban

Attila költészetének létezése (a maga egyéni karakterével és egyetemes jelentésével) meghatározza, méghozzá szükségszerűen, ezt a világiroda­lom-képet. A „mérhetőség” olyan kérdésével állunk tehát szemben, amellyel a természettudományok küszködnek a maguk világában, amikor a mérleg és a mérendő szoros kölcsönhatását és egymásra gyakorolt befolyását észlelik. Nem kell azonban valamiféle nihilizmusra gondolnunk, amikor megisme­résünk relativizmusát emlegetjük, s főképpen eszünk ágában sincs bizony­gatni, hogy hagyjunk fel József Attila költészetének és gondolkodásának megismerésére irányuló próbálkozásainkkal. Szakmánk szépségét ugyanis éppen a szüntelenül jelenlevő megismerési vágy adja, értelmét a meg-meg­­újuló megismerési kísérlet képezi. Végeredményben pedig arra a felismerésre hivatkozunk, amely szerint az irodalomnak és az irodalomtörténetnek nin­csenek „elintézett”, napirendről levehető ügyei, elintézett aktái. Ilyen módon a József Attila-dosszié is mindig nyitott marad, még akkor is, ha hisszük, mostani értekezletünk (mint mondani szokás) mérföldköve lesz a József Attila-költészet megismerése történetének, hiszen mai tudásunk teljével hajo­lunk József Attila szövegei fölé, évfordulóját valójában csak ürügynek tekintve, hogy éppen most végezzük el a számvetés munkáját, nem pedig egy vagy két esztendővel később. Mert az irodalomtörténetnek is lehetnek idő­szerűtlennek látszó problémái, de véglegesen elodázhatok nincsenek, kerül­getjük is őket, akár a macska a forró kását. Láttuk, az elmúlt évtizedekben ez jellemezte az avantgarde-hoz, majd pedig a szecesszióhoz fűződő viszonyu­lást, amelynek irodalomtörténeti következményeit még nem mértük fel, de az sem lehetetlen, hogy most, amikor József Attila költészetéről és eszmevilágá­ról gondolkodunk, már egy újabbnak a mágneses terében mozgunk. Egyelőre azonban maradjunk az avantgarde problémájánál, amikor József Attila helyét akarjuk kijelölni kora irodalomtérképén, hiszen az avantgarde az egyik fő koordináta, amelyet költőnk helyének bemérése­kor használhatunk. Tényként kell ugyanis elfogadnunk, hogy nincs európai irodalom, amelynek 20. századi történetére ne a „modern”, s ha úgy tetszik, ne az avantgarde törekvések ütötték volna pecsétjüket — arra a korszakra mindenképpen, amelyben József Attila felléptétől a haláláig mozgott. Ebből pedig egyenesen következik, hogy helyét (nézzük akár költészetét, akár világszemléletét külön-külön is, mint ahogy ez a magyar irodalomtudományban szokás, mintha nem ugyanaz az ember lenne a költő és a gondolkodó, mintha másképpen verselne, mint ahogyan gondolkodik) a 20. század világirodalmának azon a táján kell keresnünk, ahol az avantgarde „birodalmait” látjuk elterülni — az expresszioniz-30

Next