B. Csáky Edit (szerk.): A mindenséggel mérd magad. Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 1983)

Tverdota György: József Attila és a crocei esztétika

tételei tulajdonképpen oly tételértelmek, amelyek csak utólagosan, azaz pusztán formailag válnak tételekké.”11 Ahhoz, hogy ezt a formulát megfogalmazhassa, a költő nyersanyagért a crocei esztétikának az intuícióba vegyült fogalmak sorsát leíró, ilyen és ehhez hasonló fejtegetéseihez nyúlt: „... bármint akarják is állítani, hogy az ember intuícióinak legnagyobb része telítve van fogalmakkal, ... a fogalmak, melyeket az intuíciókba vegyülve találunk, amennyiben valóban belevegyültek, többé nem fogalmak, mivel minden függetlenségü­ket és önállóságukat elvesztették. Fogalmak voltak, de most már az intuíció egyszerű elemeivé váltak.”11 Az összepusztítási formula ars poetica-érvényét, a költői gyakorlatot tudatosító és vezérlő szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni. A Croce­­befolyásnak azonban van egy övezete, amely még közvetlenebbül érintkezik a költői gyakorlattal, annak tudatosításával, hogy „milyen vers írassék”. Arról az összefüggésről van szó, amely Croce nyelv­esztétikája és József Attila nyelvészeti érdeklődése, nyelv és költészet viszonyáról alkotott nézetei, „a költészet: névvarázs” elmélete között kimutatható. Hozzá kell tennem, hogy a közvetlen Croce-befolyáson kívül itt közvetett Croce-hatással is számolnunk kell. Az olasz esztéta munkáiban olvasott gondolatokat ugyanis egy német nyelvészeti iskola „lefordította” a nyelvtudomány nyelvére, s így is közvetítette a költő számára. Ez az iskola az ún. „nyelvészeti idealizmus” iskolája, amelynek egyik leg­ismertebb alakja Kari Vossler volt. József Attila ennek az iskolának a nézeteit, legalábbis részben, Klemm Antal Pozitivizmus és idealizmus a nyelvtudományban cimü tanulmányából ismerte meg. A Crocétól a nyelvészeti idealizmuson és Klemm Antalon át József Attiláig húzódó szellemi láncolatot talán a legjobban a cikkből vett alábbi idézettel érzékeltethetjük: „Minthogy a nyelvtudományi idealizmus szerint az esztétika a szellemi kifejezés tudománya, a nyelv pedig a szellem kifejezése, azért az idealizmus sarkalatos alapelvéül vallja, hogy a nyelvi jelenségek esztétikai jelenségek, művészi termékek, a nyelvtudomány pedig mint a szellemi kifejezések története művészettörténet a szó legtágabb értelmében. Itt nyilvánvaló Croce Benedetto hatása. A nyelv elsősorban tisztán elmélet, belső 11 12 11 József Attila kéziratai és levelezése. (Katalógus) Bp„ 1980. 61. 162. 12 Benedetto Croce: Esztétika. 4. 200

Next