B. Csáky Edit (szerk.): A mindenséggel mérd magad. Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 1983)

Bori Imre: József Attiláról – 1980-ban

musét és a szürrealizmusét is. Úgy tetszik ugyanis, hogy ennek ténye közelről sem vált olyan hatékonnyá a József Attila-értelmezésekben, mint amennyire szükséges lenne ahhoz, hogy arányait és költői jellegzetességeit megközelíthessük. Inkább az „annak az ellenére” érvelésre támaszkodó irodalomtörténeti törekvés volt a láthatóbb és a hatékonyabb, mintha nem éppen az avantgarde játszotta volna József Attila esetében is a felszabadító, a képzelet munkája előtt kapukat kitáró szerepet! S mi több: akárhogy csűijük- csavarjuk is, József Attila — annyi európai költőtársához hasonlóan — az „elveszett harmóniát”, azt a bizonyos „minden Egész”-et amelynek „eltűrését” Ady Endre siratta, éppen az avantgarde segítségével akarta, vágyta újra megtalálni, nézzük akár költeményeinek mikrorészleteit, akár „ideológiáját”, végső fokon a kifejezés minden szintjét. Véleményünk szerint nem az avantgarde „renegátjai” az iránymutatóak, s nem a renegátság a költői nagyság bizonyítéka. Észre kellene vennünk, hogy — mint any­­nyian—József Attila is egy öt minősítő költészeti variánst alkotott, és vállal­nunk kellene ennek az egyéni, csak a költőre valló variánsnak az irodalomtör­téneti leírását, esztétikai felmérését. Magyarán: akkor tudjuk csak magunk és korunk számára, amelyben élünk, viszonylagos megbízhatósággal József Attila költői müvének helyét kijelölni, ha azzal párhuzamosan, hogy figyel­jük, miben hasonlít immár világhírű európai (és nem európai) kortársaihoz, munkánkat arra összpontosítjuk, hogy kiderítsük, miben különbözik azoktól a költőktől, akiknek műve háromszögelési pont a 20. század világirodalmában. Ám ez a kérdés nyilván szélesebb körű, mert az avantgarde-mozgalmak megítélésének elvi-módszertani vonatkozásait is felveti, tisztázásukat feltételezi, hiszen e mozgalmaknak bármelyik megjelenési formáját nézzük is, az gazdagabb és teljesebb, mint bármelyik reprezentánsáé vagy egy nemzeti irodalmi megvalósulásáé külön-külön. Az egyéni megoldások és megvalósulások, valamint az általános jel­lemzők dialektikájának szellemében gondolkodva juthatunk el József Attila világirodalmi helyének megjelöléséhez — és ez a hely ott van a legnagyobbaké között. A rendelkezésemre álló idő azonban közelről sem elegendő, hogy József Attila „modernizmusának”, „avantgardizmusának” részletes elemzésével bizonyítsam is, hogy századunk adott korának avantgarde-ja József Attila költészetében hogyan kapott egyéni megjelenési formát, olyan lényegbeli összefoglalást, amelynek révén ez a modernség értékelhető és a legmaga­sabbra becsülhető. Tegyük azonban azt is nyomban hozzá: nem József Attila költészete az oka, hogy ez az irodalomtörténeti feladat mindmáig feladat maradt. Magunkra kell gyanakodnunk, hogy olyan téves elvárások 31

Next