B. Csáky Edit (szerk.): A mindenséggel mérd magad. Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 1983)

Bori Imre: József Attiláról – 1980-ban

ösvényein járva akartuk megközelíteni, amelyeken valójában meg nem köze­líthető. Ugyanakkor megelégedéssel állapíthatjuk meg, hogy az 1970-es évek­ben a részlettanulmányok sok szempontból éppen a fentebb emlegetettek irá­nyában is munkálnak, noha nem avantgarde-prekoncepciókból indulnak ki. De —jellemző módon — végül is oda lyukadnak ki s mintegy demonstrálják, hogy az avantgarde kérdése József Attila költészete értelmezésében meg nem kerülhető — essék szó akár képalkotásról, akár versépítkezésének modellálá­­sáról vagy élményeinek és eszméinek vonásairól. Legyen szabad azonban egy kérdésnél elidőznöm, amely véleményem szerint a költő világirodalmi helyének kijelölésében ugyancsak számba vehető tényező. A pszichoanalizishez való viszonyának kérdése ez, hiszen József Attilánál mindenképpen eredeti és rá jellemző eszmei realizálódását figyelhetjük meg, ugyanakkor módunk adódik a világirodalmi kontextus termékeny alkalmazására is. Ne riasszon bennünket, hogy — mint azt a legújabb kutatások is hangsúlyozzák — a József Attila-értelmezések egyik legvitatottabb és legneuralgikusabb pontját érintjük, minthogy e pillanat­ban nem akarunk mást, mint jelezni, a költőnek a freudizmus elvi és gyakorlati kérdései iránti érdeklődését akkor értékelhetjük igazán, ha nem elszigetelten szemléljük, mint tenni szoktuk, hanem a rokon törekvések rendszerébe helyezzük, mert ilyen módon egy világjelenség József Attila-i „modelljét” kapjuk meg — figyelembe véve mind a szürrealizmus, mind a marxista-kommunista gondolkodók munkáinak létezését mind Nyugat-, mind pedig Kelet-Európa irodalmaiban. Innen szemlélve, a marxizmust és a freudizmust eggyéötvözni akaró irányzatnak európai méretű jelensége József Attila. Azok az emberre és a világra vonatkozó kérdések, amelyeket a freudizmus segítségével akart megérteni és megmagyarázni, egész költé­szetének is központi kategóriái. Átszövik ezek az osztályharccal kapcsolat­ban jelentkező problémáit, vezérfonalát adják szerelmi költészetének és sze­relemfelfogásának. Nincs olyan zuga talán költészetének, amelyben nyomára nem lelne a kutató marxizmusának-freudizmusának. Ám ne feledjük azt sem, hogy a „neuralgikus pontok” nem József Attila müvében vannak, hanem bennünk, s jellemzik mind az avantgarde-hoz, mind pedig a freudizmushoz, még inkább pedig a marxizmushoz való viszonyulásunk jellegét, megértésük fokát, ilyen módon pedig minősítik József Attila-értésünk mélységét. Csak a mélyebb értés szintjén tárulhat fel és tárható fel József Attila művének egységessége, hiszen abban elmosódnak a határvonalak a költő és a gondol­kodó, az érző és az eszmélő ember között, és felsejlik a harmónia lehetősége is — amely érett évtizedének „csodaszarvasa” volt! 32

Next