Balázs György: Beton és vasbeton IV. Az oktatás története (Budapest, 2001)

17. A beton és a vasbeton oktatása az egyetemeken

vagy vízgazdálkodási vállalatoknál, a szervezés témakört volt célszerű választa­nia annak, aki kivitelező vállalatnál akart elhelyezkedni. Azoknak, akik nem a vízépítési létesítmények témakörből választottak két tantárgyat, de diplomamunkájuk nagymértékben foglalkozott vízépítési szerke­zetekkel, a témájuknak leginkább megfelelő tantárgyat volt célszerű a vízépítési létesítmények témakörből felvenni. A mezőgazdasági vízépítés témakörben a szennyvízöntözés iránt érdeklődő hallgatóknak javasolták a vízellátás-csatornázás témakör leginkább megfelelő tantárgyának felvételét. A vízkészletgazdálkodás témakört választották azok, akiket a különböző szintű vízgazdálkodási döntések előkészítésének korszerű módszerei érdekelték. A tudományos szocializmus, a politikai gazdaságtan és a filozófia tantárgy ke­retében a hallgatók a tanszékek által meghirdetett speciálkollégiumok közül vá­laszthattak. Esetenként érdemes volt a választást összehangolni a szaktantárgyak választásával. így például a vízellátás és csatornázás, valamint a mezőgazdasági vízépítés témakört választó hallgatóknak javasolták a jövőkutatás, a számítás­­technika iránt érdeklődő hallgatóknak pedig a matematika filozófiai kérdései, vagy a kibernetika és információelmélet filozófiai problémái speciálkollégium elvégzését a filozófia tantárgy keretében. A tanterv harmadik részében (19.61. táblázat) szereplő kötelező gyakorlatok részben egyetemen belül folytak (számítástechnikai gyakorlat, szerkezetvizsgá­lat, vízépítési laboratórium), részben az egyetem által szervezett külső terepgya­korlatok (geodézia, vízépítés, út- és vasútépítés gyakorlat), részben pedig külön­böző szintű üzemi termelési gyakorlatok voltak. Utóbbi alól felmentést kaphat­tak azok, akik korábbi munkaviszonyuk keretében a gyakorlat szintjének megfe­lelő termelő munkát végeztek. D.3. Rövid tantárgyprogramok Csak a Közlekedésépítőmérnöki Szakétól eltérő tantárgyprogramokat ismerte­tem. 19. Vasbeton szerkezetek Vasbeton Szerkezetek Tanszéke. 9. félév, 2 óra előadás (v), 1 óra gyakorlat (g). Az előadások anyaga A műszaki szerkezetek tervezésének programja. A vízépítési vasbeton szerke­zetek tipikus példái. A membrán és hajlított héjak erőtani vizsgálata és a vasalás jellegzetességei. A magas- és mélytartók erőtani számítása. A helyzeti állékony­ság ellenőrzése. Kis műtárgyak (csővezeték, zsilip, partfal, támfal, résfal) erőta­ni számítása és a vasalás szabályai. A vasbeton építés minőségellenőrzése. A gyakorlatok anyaga Csővezetékek keresztirányú és hosszanti vizsgálata. Támfalak méretezése. Mélytartály tervezése. 319

Next