Balázs György: Beton és vasbeton IV. Az oktatás története (Budapest, 2001)

18. A beton és a vasbeton oktatása a főiskolákon

A főiskolai képzésre való áttérés alapelvei: • A természettudományos alapozás helyett szélesebb alapokon nyugvó mű­szaki alapozás. • A képzés objektumcentrikussága helyett a mérnöki tevékenységi formákra való felkészítés súlyának a növelése. • A mérnöki ismeretek konvertálhatóságának a növelése. 1979. január elsejétől a főiskolához csatolták a Bajai Vízgazdálkodási Intéze­tet (addig 1970. évi megalakulásától a Budapesti Műszaki Egyetem Bajai Főis­kolai Vízgazdálkodási Kara volt). A Pollack Mihály Műszaki Főiskola létesítéséről szóló 1970. évi 24. sz. tvr. 2. §-a helyébe a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának 1978. évi 31. sz. tör­vényerejű rendelete következő rendelkezése lépett: A főiskola feladata: • az építéskivitelezés, az üzemeltetés feladati ellátásának, a tervezés, a beru­házás körébe tartozó egyes feladatok elvégzésének; • az épületgépészeti vezetékek és berendezések kivitelezésének, gyártásának, szerelésének, üzemeltetésének és egyes tervezési feladatok megoldásának; • a szilikátipari és a vele rokon vegyipari gépészeti szakterület gyártástech­nológiai alkalmazásának és a technológiákban használatos gépek szerelése, üzemeltetése, javítása, és kisebb tervezési feladatai megvalósításának; • az épületekkel kapcsolatos korszerű villamos berendezések létesítésével összefüggő kivitelezési, tervezési, szerelési, gyártástechnológiai és szerve­zési üzemeltetési feladatok irányításának; • a vízgazdálkodási üzemek és üzemi folyamatok önálló irányításában jártas, egyszerűbb vízi létesítmények tervezésére, a létesítmények építésére, kar­bantartására, felújításának szervezésére, irányítására, a vízügyi államigazga­tási feladatok ellátására alkalmas szakemberek, üzemmérnökök képzése, to­vábbá • a műszaki tanári szakon olyan pedagógusok képzése, akik az ipari szakmun­kásképző iskolákban és szakközépiskolákban képesek a korszerű pedagógiai követelményeknek megfelelően építőipari jellegű műszaki elméleti tantár­gyakat kellő színvonalon tanítani és a tanuló ifjúságot szocialista szellemben nevelni. A rendszerváltás után a főiskola tovább kereste helyét a felsőoktatásban. A Szilikát- és Vegyipari Gépész Szak 1989-ben megszűnt, helyére új szakok lép­tek: a Műszaki Informatika (1989), a Településmérnöki (1993) és a Környezet­mérnöki (1995)Szakok. Végül a főiskola a 25/1995 (III.5.) Korm. rendelet szerint 1995. július 1-jétől integrálódott a pécsi egyetemi-főiskolai rendszerbe és a Janus Pannonius Tudo­mányegyetem Pollack Mihály Műszaki Főiskola Kara lett. A Művelődési Közlöny 1997. évi 29. száma szerint a művelődési és közokta­tási miniszter a Janus Pannonius Tudományegyetemen Építész Szakot engedé­lyezett 10 féléves képzési idővel. Az oklevélben szereplő szakképzettség megne­vezése: oki. építész. 833

Next