Balázs Györgyné: Korkép kialakítása a történelemoktatásban (Budapest, 1970)
III. A korkép kialakításának szükségessége az iskolai megismerés sajátosságaiból következően
Bruner szerint az a körülmény, hogy az intuíciót a természettudományok művelői becsülik a legnagyobbra, tudományuk erejébe vetett hitükkel fejezi ki. Az intuitív megismerés és gondolkodás fejlesztésének lehetőségét és szükségességét nem abszolutizálja, korlátáit nemcsak abban látja, hogy e kérdéskör még nem volt intenzív kutatás tárgya, de abban is, hogy nem minden tanár lát túl a tankönyv anyagán, és nem képes helybenhagyni, illetve korrigálni a tanulók intuitív felismerését. Egyszerűen abból következően, hogy egyes tanárokképtelenek egy kitűnő intuícióval rendelkező tanuló gondolatmenetét követni. József Attila tervezett esztétikájának kidolgozásában is jelentős figyelmet szentelt az intuíciónak. Az intui cionista esztétikával szemben az intuíció marxista fogalmát, funkcióját törekedett meghatározni.53 E gondolatok amelyek a 30-as évek elején születtek, figyelmeztetnek arra, hogy marxista indítékkal született átfogó elméletek nem térhettek ki az e kérdéssel való szembenézés elől. b) AZ INTUÍCIÓ FUNKCIÓJA AZ ISKOLAI TÖRTÉNETI MEGISMERÉSBEN Az intuíció fogalmát, funkcióját megállapítani, és a tanulókat az analitikus gondolkodás mellett az intuíciós gondolkodásra is ösztönözni, elodázhatatlan feladat. Ha arra próbálnánk választ kapni, mennyiben érinti e kérdés átgondolása vizsgálandó tárgykörünket, akkor a következőket húznánk ismételten alá: Az intuitív gondolkodás közvetlenségét és konkrétságát, a történeti folyamat egészét megragadó lehetőségeit az iskolai történelmi megismerésben nélkülözni lehetetlenség. E közvetlenség lehetőséget teremt arra, hogy a személyes kontaktus — erről az oldalról vizsgálva problémánkat — létrejöjjön. Az intuitív gondolkodás nem ismeretlen az iskolai oktatás mindennapjaiban sem. Valamennyi órafelmérésünk, saját oktatási tapasztalatunk azt mutatta, hogy gyerekek sokasága rendelkezik e megismerési mód képességével. A konkrét tananyag ,,felhangja”-i a gondolkodási folyamat melléktermékei, olyan felismerésekre tette a tanulókat képessé, amelyek — bár analitikus tevékenység, gondolkodás eredményeként is születtek - a folyamat egészének hirtelen „lóugrásszerű” megértéséről tanúskodnak. A tanuló, a szaktanár és a kísérletet irányító számára 53 József Attila, Költészet és nemzet — összes Művei. III. köt. Akadémiai Kiadó, Bp. 1958. 238. 1. 185