Balázs Györgyné: Korkép kialakítása a történelemoktatásban (Budapest, 1970)

IV. Pedagógiai tényfeltárásunk módszerei

„A mamám mesélte, hogy ők jártak a Gyenes­­re és röpcsiztek а XIII. kerületben, a Váci úton Vasas ifi korában. — ” Tanuló: Tanár: Itt a folyosón is láttok egy képet, ahol a Vasas fiatalok egy csoportja van lefényképezve. Nézzétek meg, hátha ott van Sipos anyukája is. A strandokon, a hegyek között végezték tehát a munkásfiatalok munkájukat. Ugyanebben az időben az újságok Társadalmi események o. rovatában ilyen hírek álltak: A könyörületes szívéről ismert hercegnő a leg­utóbbi jótékonysági vásár bevételét, ahol meg­jelent — s most egy hosszú felsorolás követ­kezik a magyar arisztokrácia „színe-javáról” — szükséglakásokban élő kisgyermekek feltáp­lálására adományozza. Tudjátok, a Mária Valé­ria telepen kimosdattak néhány munkásgyere­ket, kezükbe nyomtak egy nagy csokrot. S most ismét folytatom a hírt: „A hercegnő kiszállt az egyszerű fekete színű kocsijából, melyben már két hete bőrülés volt szerelve, és kedves, átszel­lemült mosollyal közeledett a gyerekek és az összecsődült bámészkodók felé. Körülöttük a kisasszonyok és jól öltözött urak nyüzsögtek. Az ünnepi köszöntő elhangzott. A grófnő a fotó­sok kereszttüzében — tudjátok ekkor vált a film általánossá — kesztyűs kezével integetett. Elő­került a ruhakosárnyi cukorka, amit személye­sen adott 6 — 6 gyereknek, a többieknek már a titkár adományozta a szeretetcsomagot. És amikor a bőrüléses fekete kocsik elviharzottak ésa gyerekek csak néztek, és az asszonyok felsó­hajtottak „milyen szép volt”, „Látta milyen egyszerű, jóságos volt!” Gyerekek ! Ebbe a cukros világba keseredett meg korunk legnagyobb költő óriása: József Attila is. A tanulók közvetett tapasztalatának (a szü­lők által átélt kortársi élményanyagnak) bekap­csolása az új ismeretek szerzésekor. Elemzés: Az elbeszélés egy konk­rét és jellegzetes, a társa­dalom felszínén jelent­kező esemény bemutatá­sával ad többsíkú rajzot a korról. (Részletes elem­zése a téma bevezetőjé­ben.) Az eredeti tervben az szerepelt, hogy be kell mutatni azt az anakronizmust, hogy Magyarországon а XX. század harmincas éveiben is a „társadalmi élet eseményei”, az újságokban a társa­sági hírek az X grófnő és Y báró családi és társasági híreinek for­májában szerepelt. Szólni kellett a tervek szerint ugyanakkor a munkásosztály konkrét életkörülményeiről, — arról, hogy a kor­szerű életformát az ifjúmunkás mozgalom megvalósította az akkor általánossá váló strandok látogatásával, a turisztikába való bekap-274

Next