Balogh Jenő: A vizuális ítélet lélektani, pedagógiai, módszertani megközelítésben - Kérdőjel (Budapest, 1990)
Koncepcionális problémák
Végkonklúzióként azt ajánljuk, hogy a szakmai-elvi munkálatok irányuljanak a tantárgy szakmailag indokolt — a didaxis túlkapásaitól megszabadított — imágójának megalkotására, ami csak úgy sikerülhet, ha (a pedagógiai integrációt legjobban szolgálva) a tárgyat saját autochton rendszerében vizsgáljuk és ebben is erősítjük meg. A formális didaxis idő- és energiarabló üresjáratait a tantárgy jellemét leginkább kifejező műhelyszellem szoríthatja csak ki. A mühelyi metodika bevezetése elsőrendű szakmai és közérdek. Még néhány szó A csapat, amelynek közreműködése nélkül kutatásunk a hipotézis állapotában maradt volna: Szalay József (a budapesti József Attila Gimnázium tanára). A kutatás kísérleteit példásan és eredményesen szervezte, irányította (s egy részüket maga végezte). KerczaFerencné (a budapesti Radnóti Miklós Gimnázium tanára) végezte az 1—5. feladat valamennyi kísérletét három csoportban. Roppant türelmet és figyelmet követelő munkája kiváló volt, a kutatás erre támaszkodott. Közel száz tanuló (akiket a munkalapokon csak egyegy betű képvisel) névtelenül, kitűnő teljesítménnyel vett részt a kísérletben — ók a valódi főszereplők. Bejegyzett segítőtársaink: Gonczlik Mihály né (rajztanár, Keszthely); Takácsné Török Mónika (rajztanár. Nyergesújfalu). 190