Baránszky-Jób László: Arany lírai formanyelvének fejlődéstörténeti helye - Irodalomtörténeti füzetek 12. (Budapest, 1957)

Bevezetés

zeng az utókornak. Történelmünk szakaszait szinte élesebben határolják el a lírikusok nevei, mint a politikusoké, nem be­szélve az uralkodókról. Amit oly készségesen fogad el az irodalmi kritika és a nemzeti közvélemény Petőfiig, s amit azután később is nyo­mon követhetünk Vajda, Reviczky, Komjáthy, Ady, József Attila vonalán, annak elismerésétől Petőfi és Arany kapcsola­tában közvélemény és szaktudomány egyaránt idegenkedik. Petőfi és Arany hangját, lírájuk hangját is — állandóan egy­­másmellettiségben s nem egymásutániságban kívánja szemlélni. Odáig megy ebben, hogy számon is kéri, megállt-e Arany, hu maradt-e a Petőfi-hang népi örökségéhez, ami azt jelentené, hogy a magyar lírának a szabadságharcot közvetlenül megelőző hangjához, pedig valójában nem ahhoz, hanem e kor eszmeisé­géhez maradt hű, kellett hűnek maradnia. Kétségtelenül sok mindenféle való és látszat járul hozzá ahhoz a követeléshez, hogy Petőfinek és Aranynak egymás mel­lett kell haladniok. — Elsősorban a zenit szuggesztiója: az, hogy a Petőfi—Arany barátság két éve, 1847—1849-ig, ez a két év a századok óta szünetelő nemzeti történelmet jelenti s ennek képviselői a zenitet jelölve ikercsillagként Petőfi és Arany . .. Ez azután elfeledteti, hogy Arany pályáján még három évtized költői alkotás következik e két év után. Olyan költő életműve, aki rendkívüli érzékenységű a légköri viszonyok iránt. S ha hű marad önmagához, érződik, hogy milyen korviszonyok köze­pette az. Minden műve mindenkor nyílt tükrözéssel tárja fel épp a művészi objektiválás folyamatában fogantatását. S foko­zottan így lesz, ha nincs összhang a környező társadalom és al­kotója között. S azután, különös módon, a közvélemény szemé­ben azért sem követheti Arany Petőfit, mert. Arany az „öre­gebb”. Valóban A helység kalapácsa és a János vitéz is könnye­debb hangú, mint Az elveszett alkotmány és a Toldi. De mégis e két utóbbi folytatása a népi realizmusnak: társadalmi-gazda­sági szemlélet szempontjából s formanyelvi tekintetben is: korproblémák társadalmi-gazdasági síkon való realista ábrázo­lásának s milyen konkrét realizmusú nyelven. S mint Arany tudta talán csak: az egyszerűség leple alatt milyen gazdag, sok­szoros kötésű szerkezetben. Arany nem Petőfi mellett lép fel, hanem Petőfi után s első lépéseiben is új fejlődési fokot je­lentve. A két évnyi egymásmellettiségnek optikai csalódását ki­egészíti, növeli, hogy Aranyt a közízlés epikusként kívánja a 6

Next