Baranyai Erzsébet: Az írásbeli közlés gondolkodáslélektani vonásai. Tanulmányok (Budapest, 1959)

dr. Baranyai Erzsébet: Személyes és személytelen hang a fogalmazásban

összetett tárgy hiányzik összetett tárgyra utalás hiányzik utalás tárgy nélkül utalás meg nem felelő tárgyra felesleges utalás. Mint mondottuk, az egyes osztályok teljesítményének érté­két nem tartjuk abszolútnak. De ha az eredményeket mint egy­máshoz viszonyított értékeket nézzük, akkor nyerhetünk egy néhány adatot arra nézve, hogyan halad a fejlődés az utalások tekintetében. Összehasonlítva tehát az V. osztályban tapasztalta­kat a VIII. osztályban tapasztaltakkal, azt látjuk, hogy az egyszerű tárgy és az egyszerű tárgyra való utalás többször hiányzik a V. osztályosok fogalmazásaiban, mint a VIII. osztályosokéiban ; az összetett tárgynak és az erre való utalásnak hiánya viszont, vala­mint a tárgy nélküli utalás és a felesleges utalás többször található a VIII. osztályosok dolgozataiban.17 Mindez arra vallana, mintha a VIII. osztályosok csak a köny­­nyebb utalási helyzetekben volnának előnyben az V. osztályosok felett, a nehezebbekben elmaradnának tőlük. Ez volna az ered­mény, ha a nyers statisztikai adatokat tolmácsolnók. Tekintetbe kell azonban venni a körülményeket, és ekkor a statisztikai adatok más világításban mutatkoznak. Amikor ugyanis a szabad dolgo­zatokban a hibákat vesszük számba, akkor azt is számba kell venni, hogy a dolgozatokban milyen gyakoriak azok a helyzetek, amelyek­ben a hibákat egyáltalában el lehet követni. Ezeket a tartalombeli helyzeteket maga a fogalmazó állítja fel és fejezi ki; ha tehát az összetett helyzeteket illetőleg több hibát ejt a magasabb osztályos fogalmazó, akkor ez azt jelenti, hogy egyáltalában több összetett helyzettel is dolgozik fogalmazásában, mint amennyivel az alacso­nyabb osztályos. A kisebb tanuló ilyeneket kevésbé alkalmaz fogalma­zásában, következésképpen kevesebb ilyen természetű hibát követ el. A kísérleti szövegek esetében egészen másképp áll a dolog ; itt a nehezebb feladat adva van, ezt nem maga a fogalmazó állítja maga elé. Ilyenkor az eredmény adatait nem szükséges valamely körülmény figyelembevételével korrigálni. A kísérleti dolgozat eredményei valóban azt mutatták, hogy a nehezebb feladatokban 17 Piaget is azt találta kisebb gyermekek vizsgálatakor, hogy nem utalnak a beszéd tárgyára : „a magyarázó elfelejti megmondani a nevét annak a tárgynak, melyet magyaráz”. (Le langage et la pensée chez l’enfant 143. old.) 280

Next