Baranyai Erzsébet: Az írásbeli közlés gondolkodáslélektani vonásai. Tanulmányok (Budapest, 1959)

dr. Baranyai Erzsébet, dr. Lénárt Edit: A gondolatmenet, bevezetés és befejezés

Itt a két szélső rész mintegy megvonja a tárgyalás határait a ki­induló és végső helyzet megadásával ; annak tartalmára előre, Ш. visszamutat ; a fejlődésnek ugyanarra a területére (ipari fejlődés) való konkrét hivatkozással nyitja meg, illetve zárja le a kifejtést; logikai tekintetben a premisszákat, ill. a zárótételt képviseli. Nem így a következő példa: (Bev.) A Szovjetunió régen mezőgazdaságban elmaradott volt. (Bef.) A Szovjetunió mindig gondoskodik arról, hogy a demokratikus országokat segítse, amelynél a bevezetés és befejezés külön-külön sem függ össze a tárggyal, de még egymás között is divergál. Úgy látszik mindebből, mintha a tárgyigazoló fogalmazások a 11—12 éveseknek nagyobb nehézséget okoznának, mint a tárgy reprodukálását vagy kialakítását kívánó témák. Vizsgáljuk most ugyanebből a szempontból egy VII. osztály munkáját. A dolgozat címe A Horthy-korszak haladó írói. Ahhoz, hogy valaki erről a témáról írjon, ismernie kell a „haladó író” kifejezés tartalmát tudnia kell meghatározni a „haladó író” fogalmát. A tételnek meg­határozással való felállítására példa egy fogalmazás következő bevezetése : A XX. század Horthy korszakának legnagyobb írói a „népies baloldalhoz” tartoztak. Ezek az írók észrevették a nép nyo­morát, elmaradottságát, műveikben ki is fejtették ezt. E típus szerint fogalmaz az osztály fele, ezek közül egyesek szélesebb összefüggések meglátásával mint pl. a következő : A proletárforradalom végrehajtása után ismét az urak kezébe került a hatalom. A nép nyomorban, elnyomva élt, de a szabadság utáni vágyát az elnyomás nem irthatta ki. Az el­nyomott nép hangját és szabadságkövetelését József Attila, Illyés Gyula és Móricz Zsigmond szólaltatták meg verseikben és elbeszéléseikben. Ok is a munkásosztályból származtak és ezért tudták olyan híven kifejezni a szegény elnyomott nép vágyát, szenvedését. Az ezekhez hasonló esetekben világosan prezentálódik a bizonyí­tandó tétel azokkal az alaptényekkel együtt, amelyek meghatá­rozzák, hogy a tárgyalt történeti szakaszban milyen magatartás jellemzi a haladó írót. Egy másik, valamivel kisebb csoportazírók puszta megnevezésével indítja mondanivalóját, pl. így : * 144

Next