Baranyai Erzsébet: Az írásbeli közlés gondolkodáslélektani vonásai. Tanulmányok (Budapest, 1959)

dr. Baranyai Erzsébet, dr. Lénárt Edit: A gondolatmenet, bevezetés és befejezés

A befejezés azzal kapcsolódik a témához, hogy visszautal rá az elmondottak összefoglalásával л-agy a konklúzió levonásával. A be\-ezetés-írás első nehézségét abban találtuk, hogy a jelentések nem olyan rendben állnak elő a fogalmazó tudatában, mint amilyen logikai rendet kíván meg a bevezetés funkciója. Hasonló természetű nehézség áll fenn a befejezés esetében is, mint ahogyan ezt a következő, egy VII. osztály A Horthy-borszak haladó írói c. fogalmazásából származó példa mutatja. A szóban forgó dolgozat tárgyalási menete vázlatosan: József Attila a munkások nyomorát festi, Móricz Zsigmond a paraszti szegény­séget, Illyés Gyula a zsellérek kizsákmányolását azzal, hogy vasárnap sem pihenhetnek. Ezután кол-etkezik új bekezdéssel a befejezés : Illyés Gyula leírásán keresztül ismerkedünk meg a parasztok vasárnapjá\Tal. A rövid megállapítás formai különállítása, valamint a már elmon­dottakra л-aló л-isszatérés világosan megmutatja a tárgy lezárásá­nak intencióját, ami nem egészen sikerül, mert a dolgozatíró volta­képpen nem a témát rekeszti be ezzel, hanem csupán annak utoljára tárgyalt mozzanatát. Egy másik fogalmazó a téma tárgyalásában azt adja elő, hogy József Attila az idősebbek, Móricz Zsigmond a lelencgyerekek, Illyés Gyula a fiatalok kizsákmányolásáról ír, s erre a befejezésben így reflektál: Tehát látjuk, hogy az öregeknek, mint a fiataloknak, mint a gyerekeknek rossz sorsuk volt. Ennek a fogalmazásnak az írója a tárgyalásban kifejtett téma minden mozzanatát figyelembe veszi és egységes szempont szerint össze is foglalja. A nehézség, amelyet elkerült és amelyen az első példa szerzője nem lett úrrá, abban gyökerezik, hogy a fogalmazás­ban szereplő jelentéssor utolsó tagjai helyzetüknél fogva különös jelentőségre tesznek szert, s ennek következtében az új gondolat gyakran a téma utoljára tárgyalt mozzanatához fűződik. A befeje­zés azonban nem lehet egyetlen jelentéssor folytatása, hanem csakis egy nagy egység több tagjának vetülete. A befejezésnek egy másik \^onása ütközik ki a következő példákból, a fogalmazást az októberi forradalom évfordulójára készítették egy VI. osztályban 35 évvel ezelőtt .... címmel. A tárgyalásban meglehetős egyformasággal a forradalom eseményeit sorolják fel. Az egyik befejezés így szól: 91

Next