Barta János: Klasszikusok nyomában. Esztétikai és irodalmi tanulmányok (Budapest, 1976)

I. Esztétika és irodalomtudomány

nizmus valósítja meg a közvetlen emberhezszólásnak abszolút kellék nélküli közegbe való helyezését — mintha valami üres színpadot látnánk. Ez az érzésünk, ha József Attila Tanításait olvassuk; aligha más a helyzet a korai Kassáknál is. Néha eljön hozzánk is az idő, hogy tenyerére vegyen bennünket és kiemel­jen önmagunk mélységeiből. Sokan vagyunk, sok buta dologról kellene beszélnem, de mégis, hajói meggondoljuk, minden bennünk van elvetve. A dolgrk innen is, onnan is hozzánk ütődnek és észrevétlenül átválto­zunk kővé vagy acéllá. (XXIV. cím nélküli vers.) A befeléfordulás, az abszolút szubjektivitás belső szférája csak akkor teremthet realista költeményt, ha maga az érzelem reális, azaz motivált. Hasonlóképpen idegen a realizmustól a modern lírában a szituáció-elemeknek az absztrakt festészethez hasonló önkényes, kombinatív, szétziláló kezelése. (Mindez már egy másfajta valóságtudatot tételez fel.) Pozitív oldalról: realista valóságtudat akkor hatja át a lírai verset, ha az érzelem az empirikus világ személyes vagy személyközti terében játszódik le. A vers szituáció-elemei egyediek, konkrétak, tapasztalatiak legyenek, és lehetőleg objektív, összefüggő élethelyzetté kerekedjenek ki — mint a magyar lírai realizmus klasszikus példái tanúsítják, mondjuk a Petőfi-féle Itt van az ősz. . . vagy az Arany-féle A lepke. Hogy ne csak magyar példát idézzek: a németből ideillik pl. Storm Abseits című költeménye. Mindez más szóval azt is jelenti, hogy a realista líra, hagyományos elnevezéssel, túlnyomórészt epikus jellegű líra: az érzelmeket is eseményszerűen adja elő, eseményekké vagy cselekedetekké oldja fel. Megint említhetem a hagyományos verssémát: előbb reális szemléletet kapunk, tárgy- vagy helyzetrajzot, tájképet — s ezen belül tanúi vagyunk az érzelmi folyamat megindulásának, emelkedésének, lezárásának. Megint idegen példa gyanánt tanúskodik Eminescu Magány című verse; jól látható, hogyan csapdossa az érzelem a konkrét élethelyzetben megadott partokat. A realizmus övezetét elhagyhatja a lírai költő azáltal, hogy a klasszicisták módjára általánosítja a szituációt, a konkrét élethelyzetnek mintegy absztrakt vázát hagyja meg. Szinte „menetközben” kapjuk ezt a mi Berzsenyinknek Búcsúzás Kemenesaljától című költeményében. Az elején még feltetszik az a konkrét élethelyzet, amelyben a vers megfogant, s ami e helyzetbe a múltból beleömlik; de aztán a szülőföldtől s a gyermekemlékektől való elszakadás egyszerre szentenciózus általánosságba torkollik: Ó gyakran a szívnek édes ösztöneit, Tárgyaihoz vonzó rózsaköteleit Egy tündér kép elvágja. . . Berzsenyinél általában uralkodik a jelen élmények antik képek és fogalmak nyelvére való átfordítása; ez nála egyetemesítést, a gondolati szférába való helyezkedést jelent. Van egy Berzsenyi-vers, amelyet Horváth János óta különösen modernnek, részlet-el­vontságai ellenére is csaknem realistának érzünk: a Levéltöredék barátnémhoz. Realista 69

Next