Bécsy Tamás: A drámamodellek és a mai dráma (Budapest, 1974)

III. A középpontos dráma

A szónoki beszédek tartalma gyakran vita, általában Oidipusz és a hozzá érkezők között. Nem akciókat hajtanak végre, hanem érvelnek. A viták konkrét tartalma pedig az, hogy ki-ki szándékának okát adja bennük. Már az a tény, hogy hosszú dikciókba (s nem tettekbe) öltöz­tetett a különböző okok megjelenése mutatja, hogy egymással szem­ben lényegében minden szereplő tehetetlen. Nincs is olyan tett, tett-vál­­tás-sorozat, amit akár csak el is képzelhetnénk. A konfliktusos dráma szemszögéből statikus a szituáció, s ezért szükségszerűen dikciókban s nem akciókban valósul meg. Ahol nincs és nem lehet akció, ott a bel­ső tartalom - akár az akarat - vagy szónoklatokká, vagy lírai meg­nyilvánulásokká változik, azokban valósul meg. Egy olyan mű, mely viszonyokról szól általában és lényegében, nem is ábrázolhatja azokat akciókban, hiszen a viszonyulás nem akció. Legfeljebb eredményezhet akciókat. De akkor nem a viszonyulás bemutatása az elsődlegesen fon­tos, hanem a viszonyulások eredménye, amely tettekben jelentkezik, maga a tett. Ezekben a művekben viszont éppen maga a viszonyulás az ábrázolandó. Ez a tény (a szónoklatokban vagy lírai megnyilvánulá­sokban megvalósuló benső) egyébként az összes ilyen, egy középpon­tot körüljáró drámai művekben megtalálható. A dikciókban - itt álta­lában Oidipuszban - található valamiféle leendő akció magja, s ez az átok. Az átok mindig feltételezi egy „magasabb”, „spirituális” világ és erő jelenlétét, hiszen feltételezi, hogy azok hallgatnak rá. Az átok ezekre az erőkre bízza és ruházza át azt, amit az átkot mondó vala­milyen oknál fogva nem képes megtenni, s ezért akkor szokott elhang­zani, amikor az átkot mondó akcióra képtelen, tehetetlen. Végered­ményben egy akcióra való felhívás, de általában egy később bekövet­kező akcióra. Dramatikus „értéke” ezért meglehetősen nagy. Tragikus akcióra szólít fel ismeretlen, az akciókat nem látható módon végre­hajtó erőket, amelyek az ismeretlenség homályát és fenyegető erejét mindig magukon hordozzák. Az átok megjelenési formája gyakran a lírai képé. Így ezek a művek sokkal többet és mélyebben vesznek át a líra műneméhez tartozó tényezők közül, mint a konfliktusos drámák. (Ez még később részletesebben tárgyalandó probléma.) c) Az ilyenfajta művekben általában nagy szerepet játszik bizonyos szertartásszerűség. Magának a szertartásnak elvi kérdését könyvünk egy későbbi fejezetében vizsgáljuk meg. Ebben a műben a szertartás a halál szertartása, méghozzá egy nem mindennapi ember haláláé, olya­né, akinek sírja halála után erőközponttá válik. A szertartás már a mű elején elkezdődik, mikor Oidipusz belép az Eumenidák ligeté­be. Nem sokkal később Iszméné a szín mögött elvégzi az Eumenidákat 9A drámamodellek . . . 129

Next