Bécsy Tamás: A drámamodellek és a mai dráma (Budapest, 1974)

Jegyzetek

164 Moliére összes Színművei. I—II. Budapest, 1966. II. Képzelt beteg, 921. Fordította Illyés Gyula. 185 Moliére i. m. 879. 166 Moliére i. m. 920. 167 Moliére i. m. 921. 168 Moliére i. m. 925. 169 Moliére i. m. 872. 170 Moliére i. m. 879. 171 Moliére i. m. 879. 172 Moliére i. m. 934. 173 Illyés i. m. 149. 174 Moliére i. m. 910. 175 Racine összes Drámái. Budapest, 1963. Britannicus. Fordította Kálnoky László. 262. 176 .....egy születő szörnyeteget látunk, aki azonban még nem mer megnyilat­kozni, és tetszetős színben akarja feltüntetni gaztetteit.” Racine i. m. 262. Ki­emelések tőlem. B. T. 177 Racine i. m. 263. 178 Racine i. m. 279. 179 Racine d. m. 279. 180 Racine i. m. 263. 181 Ismeretes, hogy ebben a korszakban az jelentette a legnagyobb írói értéket, ha a tragédiaíró minél jobban ragaszkodott eredeti mintájához. Racine Előszavai tele vannak efféle büszkélkedéssel, mint pl. itt is: „Valóban olyan mintaképek után dolgoztam, amelyek rendkívül nagy segítségemre voltak Agrippina és Néró udvarának lefestésében. Alakjaimat az ókor legnagyobb festője után mintáztam: úgy értem, Tacitus után. Abban az időben annyit olvastam ezt a kiváló történet­írót, hogy talán egyetlen ragyogó vonás sincs tragédiámban, melyhez ne ö adta volna az eszmét". Racine i. m. 261. Kiemelés tőlem, B. T. 182 Goethe Válogatott Művei. Drámák I. Egmont. Fordította Keresztury Dezső. Budapest, 1963. 131. 183 Goethe i. m. 191. 184 Goethe i. m. -193. 185 „mintha sakktábla mellett állnék, az ellenfél egyetlen lépését sem tartom jelentéktelennek”. Goethe i. m. 153. 188 Goethe i. m. 155. 187 Vő.: Halász E. i. m. I. 415-416. 188 Halász E. i- m. 417. 189 Goethe i. m. 178. 190 Halász E. i. m. 409. Kiemelés tőlem, B. T. 191 Halász E. i. m. 415. 192 Halász E. i. m. 416. 193 Almási Miklós: A drámafejlődés útjai. Budapest, 1969. 376-377. 194 Almási M. i. m. 385. 396

Next