Bécsy Tamás: Az irodalomesztétikai tudásról - Modern filológiai füzetek 38. (Budapest, 1985)

III. Az irodalomesztétikai tudás alapvonalai

szén különféle szintjeihez, köreihez tartoznak, méghozzá min­denféle szempontból. Ám ez az egy közös vonás lehetőséget nyit arra, hogy József Attila versében összekerüljenek, összekapcso­lódjanak. Mint egy tányér krumplipapri&as lassan gőzölög a lusta langy estében a piros palás rakás falucska. Rímben való összekapcsolódásuk olyan tartalmakat, jelen­téseket sugall (a falucska szegény — a krumplipaprikás a szegé­nyek olcsó eledele stb.), amely nem a tárgyi világban való össze­kapcsolt voltukat, hanem az emberre vonatkoztatottságukban a benső világban kialakult tartalmaikat hordozza, fejezi ki és adja át. A tárgyi világban nincs minden házon piros pala — a pala egyébként is szürke, s a cserép piros, és a domboldalról nézett faluból füstök szállnak, nyilván a vacsorát készítik, amely lehet krumplipaprikás is. A pirosnak nevezett pala és az este csak a bensőben kapcsolódik, a fogalmi világban nem. A szóképeknek is megvan ugyanez a tulajdonságuk, noha itt a fogalmak jelentése sokkal fontosabb. Én fölnéztem az est alól az egek fogaskerekére — írja József Attila. Az „egek fogaskereke” metafora kimondat­lanul kimondja a törvényszerű pontossággal való haladás és is­métlődés tényét, ami a fogaskerekekkel hajtott szerkezetek tu­lajdonságai. Itt ezt az emberi sorsra vonatkoztatja, s ezt mondja ki az „egek” szóval. Ha az „egek” mellé a „fogaskereke” kerül, akkor ez utóbbi az „egek” szó lehetséges fogalmi jelentéseiből egyet választ ki, azt, amelyik az ember sorsának irányítására vo­natkozik. Az „egek fogaskereke” tehát olyan szókép, amely ki-141

Next