Béládi Miklós (szerk.): A magyar irodalom története 1945-1975 - 1. Irodalmi élet és irodalomkritika (Budapest, 1981)

A KORSZAK IRODALMI ÉLETE - Bodnár György: A szocialista irodalompolitikai fordulat ellentmondásai (Révai József pályaképe a felszabadulás után) - Az ellentmondások feloldásának lehetősége és kudarca

E belső vita, önkorrekció és tisztuló gondolatmenet logikáját azonban ismét megtörte a politika, amelynek hatása viszont most nem a mozgalom önkényes prekoncepcióiban jelentkezett, hanem Révai József téves hely­zetértékelésében és következtetéseiben. Révai az 1956 októberében átélt megrázkódtatások következtében életveszélyes állapotba került, egy hó­napot a Kreml kórházában töltött, s csak 1957 elején kezdett ismét felépülni. Amikor ugyanez év tavaszán hazatérhetett, már elkezdődött a konszolidáció nehéz munkája. Amint Urbán Károly írja, ebben a szakasz­ban az egész magyar pártéletben felélénkültek a szektás tendenciák, s ezek képviselői közül többen Révait tekintették zászlóvivőjüknek. Révai fel­ismerte ugyan a veszélyt, de „abból kiindulva, hogy az ellenforradalom után a revizionizmus a fő veszély, nem pedig a szektarianizmus és a dogmatizmus, egyre kevésbé tud és akar a kétfrontos harc reális követel­ményeinek megfelelni”. 1948 után életműve és szemlélete hibás fordulatot vett, de ennek következményeiben még osztozhatott közösségével, a magyar kommunista mozgalommal. 1956 után viszont egy tisztuló párt­ban kezdhette volna újra munkáját, s a maga korelemzésétől függött, hogy felismeri-e egy jobb szocializmus lehetőségét. Élete menthetetlen tévedése volt, hogy nem ismerte fel. József Attila-kutatásainak első összefoglalásait ebben a helyzetben kí­sérelte meg {József Attila költészetéről, 1958. június; József Attila-prob­­lémák, 1959). Megmerevedett politikai szemléletének hatása ugyan nem mutatkozik közvetlenül e kísérleteken, feltűnő azonban, hogy tisztuló irodalomszemléletét már nem alkalmazza a József Attila-téma olyan — ugyancsak vitatott — mozzanataira, amilyen a költő viszonya az új népies­séghez és az avantgarde-hoz. Szerinte az új népiesség ,,az ellenforradalom szellemi talajából nőtt reakció” az Ady-korszakra, s „bizonyos kapcsoló­dási kísérlet” a konzervatív restaurációhoz. Az avantgardizmus lényegét pedig továbbra is a formarombolással, az antirealizmussal és az értelem­­ellenességgel azonosítja. De 1956-os tanulmányrészletének felismerését ebben a megmerevedett értékrendben is megőrzi. Sőt Madách-tanulmá­­nyában érvényét még ki is terjeszti, pedig ebben is keverednek a szűkítő prekoncepciók és a mű belső törvényszerűségeit követő elemzések: „Egy nagy író nem azzal lesz naggyá, hogy mindenáron feloldja és egységbe foglalja az ellentéteket, sőt sokszor az teszi naggyá az írót, hogy az ellentéteket feltálja és megmutatja, vagy legalábbis érzékelteti kibé­­kíthetetlenségüket” (1858. szeptember). Következetlenség ez? Kétség­telenül az, de bizonyára a belső vita folytatása is, amely már nem zárul­hatott le. Révai József munkái a fordulat éve utáni korszakban műfajilag a publi­cisztikához állnak legközelebb, a tudatformák rendszerében pedig az iro­dalompolitikához tartoznak. így megítélésükben nem alkalmazhatjuk csupán az irodalomtörténet mértékét, hanem olyan koordináta-rendszerre 137

Next