Béládi Miklós (szerk.): A magyar irodalom története 1945-1975 - 2/2. A költészet (Budapest, 1986)

A TŰZ-TÁNC KÖLTŐI - Bevezetés - Garai Gábor

a túlérett földi bőség nehéz párája szinte láthatón fölötte ring... Az „életteli szenny”, a természeti „pusztulás tökélye” logikusan hívja az asszociációt: az atom világpusztító tökélyének felidézését. De Garai Gábor nem a rettenet látomásos vizióinak adja meg magát: ember és természeti világ elronthatat­­lan „szervezett pompá”-ját, az ég, az élő mindenség roppant ívű Héphaisztosz­­pajzsát emeli a rémségek ellen. Rendkívül sokrétű és gazdag jelentéssel terhes metafora ez: éppúgy jelenti a védelem erős tudatát, mint évezredek kultúrájának megtartó örökségét. A verszárás e mindenségpajzs „értünk való ábráit” rajzolja meg, most már rímekkel is fegyelmezetten, himnikus zengéssel: E kék homorulat nem vért, vasat mutat, de vízöntőt, ikret, szüzet, halat, millió törzsű Atlaszt, ki szelíd szigorral tartja a világ pilléreit; és karcsú tornyokat és tikkadt kerteket, fény-röptű gépeket, hold-harmatos meleg esteket, terveket, emlékek füst-nyomát, s bokrok és mámorok elcsorgó bíborát, s álmok arany nyarát... Képük szivedre tűzöm: tudom, gazdag szüret lesz, tudom, gyönyörű ősz jön. A teljesen tiszta hang békés derűje — mely költészetének egy személyes sorsfordulatban meglelt fordulatát is sejteti — Radnóti klasszicitását idézi, a másik szintézis-vers, a Hazám, József Attila nagy összefoglalásainak igényével emeli történelmi távlatba élet és program, magyarság és internacionalizmus eszméit. A válogatott versek, az esszékötet és a műfordítások könyvének együttese (1965—66) már összegező tanulságok levonását kínálja. Garai Gábor tudatosan és sokat tanult a magyar és világlíra nagyjaitól, költői világa azonban szuverén teljességű. Irodalomtörténeti elhelyezése nem okoz problémát, nehezebb viszont megragadni a formanyelv uralkodó vagy legalábbis jellegzetes vonásait. József Attila fegyelmezett rendteremtő erejének eszménye kezdettől végigvonul költészetén. Szabó Lőrinc objektív lírája, önmegfigyelő intellektualizmusa, logi­kailag szervezett nyelvezete Garai Gáborban legkiválóbb mai továbbfejlesz­tőjére talált, noha költészete kizárólagosan nem írható körül e fogalmakkal. Intellektuális költészet, de nem a priori értelemben: gondolati, fogalmi általá­nosításait — sokszor többszörös áttételen keresztül — az értékelés és az érzelmi reagálás talaja élteti. Az értelmi hangoltságból fakad, hogy nem költői nyelvújító, inkább a „szükséges szóért” száll „pokolra”: új rendbe, racionális viszonyításokba helyezi őket. Képteremtő ereje fölényes, de nem tobzódik a képekben. Ha a mondanivaló képi megformálást kíván, inkább az erőteljesre, sokszor a monu­887

Next