Béládi Miklós (szerk.): A magyar irodalom története 1945-1975 - 4. A határon túli magyar irodalom (Budapest, 1982)

Bori Imre - Szeli István: A JUGOSZLÁVIAI MAGYAR IRODALOM - A hatvanas évek irodalma - A Symposion-kör - Domonkos István

világ addigi kapcsolatait, hiszen az őszinteség és a póz kategóriái helyet cseréltek költészetében. Nemegyszer a rút elégiáit írta meg, abból a fel­ismerésből indulva, hogy a versekben a világban tapasztalható „romlás folytatódik”. De mindez nála opálos színekben pompázik, nem éles szögei szúrnak, hanem muzsikája szól; a költő ugyanis a romlásnak és az idegen­­ségnek a dallamát keresi. Kísérletezett a poéma szárnyalóbb lehetőségeivel, s mint legtöbb kortársa, ő is az időszerű politikai események élményéből táplálkozik és aktivizálódik, miként azt a Kislányom: Görögország című nagyobb verse is bizonyítja. Legkiemelkedőbb ilyen verse a Kormányel­­törésben című poémája, amely a kivándoroltak „szituációjában” talál új költői lehetőségekre. Anyanyelvűket feledő és egy újat még dadogva beszélő, torzult tudatú emberek monológját írta meg, teremtve egy nyel­vet, amelyet azok beszélnek, akik már nem tudnak magyarul, vagy még nem tanultak meg. Csupa főnévi igenév és ragtalan főnév tükrözi e pre­­tudat tragikus igazságát. Legújabb költői törekvéseit „áthúzott verseiben” mutatta, erős líraiságát redukált nyelvi kifejezéssel ellensúlyozva, mond­ván, hogy a „szavak kínai falát megmássza a halál”. A költészet kérdésessé válásának gondolata is felmerült költészetében, miként arról a Radnóti Miklósra hivatkozó ,,Der springt noch auf!” és a Vergilius anyját szólítgató Kupié című költeménye tanúskodik. Ezekben a költeményekben magával a költészettel száll szembe, amely ámító természete segítségével a valósá­got szépnek, érdekesnek mutatja, holott valójában nem az, közben pedig a bácskai táj szenvedélyes lírai képét készíti el, amelyen ott van többek között nemcsak a búzatábla, hanem a tyúkketrec és az ürgelyuk is. A Kupié ugyanakkor ars poetica. A nagylélegzetű versen az önéletrajz epizódjai vonulnak végig, s miközben a költő a „dicső Magia Pollát” idézi, kérdéseiben a József Attila Ars poeticáia óta oly időszerű problémákra várja a feleletet: a meggy szónak miért nincs foltja fehér ingemen dicső Magia Polla s tovább. ítészek ideászok kritikászok miért ástok a levegőbe futóárkot A költő a vers ellenében a valóságra esküszik: szeretem a halat a főtt csirkeagyat zsíros vörös levekben forgatom kanalam szeretem mikor két szó a sor végén összecsendül 125

Next