Béládi Miklós (szerk.): A magyar irodalom története 1945-1975 - 4. A határon túli magyar irodalom (Budapest, 1982)

Csanda Sándor: A CSEHSZLOVÁKIAI MAGYAR IRODALOM - A költészet - Gál Sándor

költői nyelvig jutott el. Hangvételéhez leginkább illő stíluselemeit gazdag változatossággal, tudatosan építi be versei anyagába. Továbbra is előszere­tettel alkalmazza a groteszket, mely az álszenteskedést és képmutatást lep­lezi le. Költészetében a meglepő, váratlan és szokatlan képzettársításokat nem a meghökkenteni akarás szándéka hozza létre (ahogy a nyelvi eszkö­zök sem maradnak meg az öncélú játékosság szintjén), hanem a sajátos világlátás és valóságábrázolás eszközei, melyeknek a leleplezés, a valóság megismerése a célja. Gál Sándor (1937—) a hatvanas évek elején tűnt fel problémakereső, részben romantikusan lázadó költészetével. Első kötetedre nélküli szobrok címmel 1964-ben jelent meg; egyre visszatérő motívumai a falujával való azonosulás, az emberszeretet, a békevágy. Második kötete -.Napéjegyenlőség (1966) már lényegesen egységesebb, áthatja a faluról városba került fiatal értelmiség ambivalens életérzése, s számos szociográfiai jellegű verset is tartalmaz. Negyedik kötetében, a Szabad vonulásban (1969) előtérbe kerülnek a nemzetiségi lét problémái, keserű történelmi tapasztalatai. „Azok a legemlékezetesebb költeményei, melyekben a fizikai tárgyak pszichikai tárggyá lényegülve tükrözik a szubjektum érzésvilágát, tudattar­talmait, melyeknek alanyai és tárgyai egymásba mosódva vannak jelen” — állapította meg 1976-os keltezésű cikkében Zalabai Zsigmond. Következő verseskötete Kőlapok címmel jelent meg (1973), mely főként az elmúlás elleni költői küzdelem dokumentumának tekinthető: a versek e költői lázadásnak filozófiai kiterjedést is adnak. Gál összefoglalásra törekszik, verseiben néhol olvasmányélményei emlékeit is megtaláljuk (Madách, Jó­zsef Attila). A kötet leggyakrabban használt kulcsszava az egzisztencialista filozófia fontos fogalma, a „semmi” ilyen szóképekben jelenik meg: „Két csend tornya közt a semmi (mindenséget nemző idő) szülni készül és megszületni.” A nyolcak antológiájában feltűnt lírikusok közül a figyelemre méltó kísérletezők közé tartoznak az önálló kötetekkel is jelentkező Simkó Tibor, Petrik József, Török Elemér, Gyüre Lajos. A később föltűnő költők sorából nyilván kell tartanunk Tóth Elemér, Batta György, Bárczi István költeményeit. Az utóbbinak eddig egyetlen verseskötete jelent meg (Tü­kör előtt, 1968), de ezt az irodalomkritika osztatlan elismeréssel fogadta. A gyermekversek költői közül kitűnnek: Simkó Tibor, Petrik József, Tóth Elemér és Varga Imre. 1970-ben Egyszemű éjszaka címmel kilenc modern költő antológiája jelent meg; a kötethez Tőzsér Árpád írt előszót. „Az ő verseikben hiába keresnénk — olvassuk az előszóban — osztály­harcos világnézeti vagy politikai problémákat, de bármilyen egyéb irodal­mon túli szándékot is, magányuk feloldását kizárólag a szótól, a költészet­től várják.” Legtöbbjüknek azóta önálló kötete is megjelent, s fejlődésük több irányban ágazott el. A hagyományos költői formákhoz áll közel 36

Next