Benedek Marcell (szerk.): Magyar irodalmi lexikon 1. A-K - Magyar irodalmi lexikon 1. (Budapest, 1963)

B

Balázs Béla arcképe, amely A Holnapban jelent meg A fiatal Balázs Béla Egy Kner kiadású Balázs-könyv munkás lett. Tagja volt a Kommunista Ifjúmunkás Szövetségnek. Csak 1942-ben jelentek meg első novellái a Népszavában, első regénye pedig (Maris) 1944-ben. 1929 óta kommunista, a háború idején részt vett a fegyveres ellenállás szervezésé­ben. A felszabadulás után gyors egymás­utánban jelentek meg regényei és novellás kötetei. írásában pártos szemlélettel, díszte­len, határozott realizmussal dolgozza fel a munkásmozgalom és a szocialista átalaku­lás eseményeit. Vadmadár (1955) címmel kiadott gyűjteményes elbeszéléskötetéért 1956-ban a József Attila-díj első fokozatá­ban részesült. — Regényei: Homályban (1945); Májusi lakodalom (1947); Mire megjönnek a fecskék (1948); Névtelen hősök (1950); Virágnyitó szerelem (1956). Novel­lás kötetei: Felgyűli fények (1949); A kitün­tetett (1951 )■, Egy öregember szerelme (1959); Éjjel (1959, dokumentumnovellák); Az ájtatos anyós (i960); Párizsban hagyták el (1961). Utolsó lehelteiig (1957) címmel megírta Geisler Eta élettörténetét. Novel­lái antológiákban és folyóiratokban jelentek meg, 1948 óta lengyel, német és orosz nyelven is. A Mire megjönnek a fecskék és a Névtelen hősök cseh és lengyel nyelven is napvilágot láttak több kiadásban is. Balázs Béla (Szeged, 1884. aug. 4. —1949. máj. 17., Bp.): költő, elbeszélő, filmesztéta. Apja középiskolai tanár volt. Szegeden, Lőcsén, majd ismét Szegeden végezte tanulmányait. A bp.-i bölcsészkar hallga­tója, az Eötvös József Kollégium tagja volt. 1906-ban ösztöndíjjal került Berlinbe és Párizsba („itt bohémkedtem, orosz forra­dalmárok társaságában” — írta). A Holnap két antológiájában (1908, 1909) jelentek meg versei. Rövid ideig tanár volt, majd hírlapíró lett. A századforduló német filo­zófiájának hatását mutató tanulmányok­kal, versekkel, színművekkel jelentkezett. Alexander Bernát fedezte fel Doktor Szélpál Margit c. drámáját (1909); ebben a színmű­vében B. a modern nő problémáit elemzi; Lukács György kortársi bírálata főként szimbolikájának varázsát és stilizált dialó­gusait dicséri. 1910-ben jelent meg első verseskönyve, A vándor énekel; a tragikus maszk, a szecessziós modorosságok mö­gött költői útkeresés rejlett, a költemények ezoterikus világán is átsejlett B. tehetsége. Néhány versét Bartók zenésítette meg. A kékszakállú herceg vára (Rákoskeresztúr, 1911; Bp. i960), Bartók operájának szövegkönyve, majd a Misztériumok (1912) többi darabja is arról bizonykodik, hogy B. a modern dráma lehetőségeit kutatva a mese és a valóság, a jelkép és a realitás egységét keresi. B. ekkor már a Nyugat törzsgárdájához tartozik, bár szemléleti és személyi ellentétek állítják szembe Babits­osai és Osváttal. 1912-ben adja ki talán leg­szebb, költői hangú elbeszélését (A Logody­­utcáról, a tavaszról és a messzeségről). 1913- ban mutatta be a Nemzeti Színház Az utolsó nap c. drámáját; „Fiatalság, Szerelem, Művészet és Halál, az Elet legéletesebb teljességének drámája a Balázs Béláé” — üdvözölte Ady. Az első világháborúban katona volt; Lélek a háborúban (Gyoma, 1916) c. kötetében foglalta össze élményeit; bár a szerb fronton írt naplója nem mentes némi nacionalista ízektől, ebből a kötetből kihallatszik már a háborút elítélő pacifizmus hangja. A Tristán hajóján (1916) régi költe­ményeinek elvontan artisztikus, az absztrakt Szépet kergető szemléletét folytatja, mű­vészi erényei ellenére is olykor erőltetetten, túlságos stilizálással. — 1916-ban írta A fá­ból faragott királyfit, melyet ugyancsak 1 BALÁZS BÉLA JÁTÉKOK Ovi ütobg es&fenifcstfe í Prím § r\ mw ooeurr Таппрм! 1л «»«в. t . Ak« 1 : SSwrik «i« I Béla Bartók 1 <4*. »3. i t*tl*aukRhiioa A. (.. 'SfUe i j Balázs Béla A fából faragott királyfijának magyar és német kiadása Bartók zenésített meg. — Lelkesen üdvö­zölte az 1918-as októberi forradalmat, majd a Tanácsköztársaságot. Tagja volt az írói direktóriumnak, a Közoktatásügyi Népbiztosság irodalmi ügyosztályának ve­zetője, a színházügyek irányítója. A pro­letárdiktatúra bukása után Bécsbe emigrált. Részt vett a kommunista írók akcióiban. Bécsben több regényt, elbeszélést, cikket adott ki németül és magyarul. Itt jelent meg Férfiének c. verseskötete (1923), amelyben már elszakad régi hangjától, s hitet tesz a proletariátus ügye, a szocializ­mus mellett. — Ebben a korszakban főként filmművészeti vonatkozású írásai jelentősek, B. a filmelmélet klasszikusai közé tartozik. Legfontosabb filmesztétikai műve: Der sichtbare Mensch (Bécs, 1924; 1958-ban magyarul is). B. az első rendszeres film­­esztétika kidolgozója, az irodalom nevében vizsgálja az új művészet lehetőségét, fel­

Next