Benedek Marcell (szerk.): Magyar irodalmi lexikon 1. A-K - Magyar irodalmi lexikon 1. (Budapest, 1963)

B

BAR 114 Közleményei, 1954; bírálat Kardos T- nak В. P. drámáival kapcsolatos érté­keléséről). Bartók Béla (Nagyszentmiklós, 1881. márc. 25. —1945. szept. 26., New York): zeneszerző, népzenekutató és zongora­­művész. Életműve Ady és József Attila korát öleli fel, és jelentőségében túlmutat a zeneirodalom határain: a magyarság mindeddig legsúlyosabb olyan szava a 20. sz. művészetében, melyet a külföld is meghallott. Atyját hét éves korában vesztette el, ettől kezdve özvegy édes­anyja nevelte. Nagyváradon Kersch Ferenc­nél, Pozsonyban Erkel Lászlónál, Burger Lajosnál, Hyrtl Józsefnél tanult zongorázni, zenei ismereteit Batka János irányítása mellett bővítette. Pozsonyi gimnáziumi évei végeztével a bp.-i Zeneakadémia növendéke lett (1899 — 1903); zongora­tanára Thomán István, zeneszerzéstanára Koessler János volt. 1903 nyarán Dohnányi Ernőtől vett zongoraórákat Gmunden­­ban. Itt hangszereli Kossuth c. szimfóniái költeményét, amelyben a nemzeti roman­tika forró pátoszát R. Strauss szimfonikus nyelvével egyesíti, s amellyel országos fel­tűnést kelt; művét Richter János 1904 elején Manchesterben bemutatja. A nem­zeti romantika szellemében, Erkel és Liszt stílusának jegyében alkotja meg Rapszó­diáéit zongorára és zenekarra (1904) és I. nagyzenekari szvitjét is (1905). Életre kiható döntő fordulatot jelent a magyar parasztzenével való megismerkedése (1904) és Kodály Zoltánnal kötött „szövetsége” e dalok feltárása jegyében. Ezt csakhamar követi a nemzetiségi területeken végzett gyűjtőmunka: a szlovákok közt a Fel­vidéken (1906) és a románok közt Erdély­ben (1909). 1907-től Thomán utóda a bp.-i Zeneakadémia zongoratanszakán. II. zenekari szvitje (1905—07) — e legtipi— kusabban átmeneti műve — után, a leg­régibb magyar dallamformákkal való talál­kozás évében (1908, Csík megye) talál rá zenéje eredeti hangjára (Két portré zene­karra, Tizennégy bagatell zongorára). Új mondanivalóit javarészt a zongora hang­jain üti le (Tíz könnyű zongoradarab, Gyer­mekeknek, Három burleszk, Vázlatok, Két román tánc, Négy siratóének, Allegro barbaro). Az I. vonósnégyes (1908), a Két kép zenekar­ra (Virágzás, A falu tánca, 1910) és A kékszakállú herceg vára c., Balázs Béla misztériumára írt egyfelvonásos opera (1911) azonban már nemcsak a merész újítót, hanem a biztos kezű építőmestert is mutatja. Tevékenységének iránya jó­részt egybeesik a Nyugatban megmutat­kozó új irodalmi törekvésekkel; a rokon­ságnak maga is tudatában van. A világ­háború éveiben kerül ki tolla alól A fából faragott királyfi c., ugyancsak Balázs Béla szövegkönyvére írt táncjáték (1914 —16) és a friss népi hangvétel megannyi remek­műve zongorán (15 magyar parasztdal, Szonatina, Román népi táncok, Román kará­csonyi dallamok, Szvit), továbbá szlovák népdalok férfikarra, vegyeskarra, öt dal Ady verseire, végül a II. vonósnégyes. 1912-ben Új Magyar Zene Egyesület létrejöttén fáradozik, eredménytelenül. Kudarca hozzájárul a hazai zenei élettől való teljes visszavonulásához. Ezt a ma­gányt oldja fel táncjátéka bemutatójának sikere (1917. máj. 12.) és ezt követően operájának bemutatása (1918. máj. 24.) — mindkettő Tango Egisto karmester érdeme. Már a világháború és a forradal­mak után kerül előadásra itthon a Négy zenekari darab (1912—21). A csodálatos mandarin c., Lengyel Menyhért szöveg­könyvére írt némajáték (1918—24) be­mutatására B. életében nem került sor Mo.-on. Az I. és II. szonáta hegedűre és zongorára B. felélénkülő turnéinak első sikereit jelenti. Újabb hazai elismerésre talál zenekari Táncszvitjének bemutatása 1923. nov. 19-én; ezen a hangversenyen ke­rül bemutatásra Kodály Psalmus Hungari­­cusa is. Zeneszerzői megújhodását, ,,új klasz­­szicizmus”-át az 1926-ban alkotott új zongoraműveiben (Zongoraszonáta, Sza­badban, Kilenc kis zongoradarab, I. zongora­­verseny) mutatja fel, ezt követi egymás­után két új vonósnégyese (a III. és IV., 1927-ben, ill. 1928-ban), — az elsővel amerikai pályadíjat nyer. 1928-ban két Rapszódiát ír hegedűre és zongorára, s egyidejűleg elkészíti ezek zongorára és zenekarra írt változatait is és az első Rapszódiának cselló-zongora változatát. Ezzel alkotóművészete csúcsára ér: 1930- ban készül el a román kolinda saját fordí­tású szövegére írt Cantata Profana, avagy mese a kilenc csodaszarvasról c. kompozíció 2 szóló-énekhangra, kettős karra és zene­karra; továbbá a II. zongoraverseny (1930 — 31). A 44 duó két hegedűre ugyanazt a zenei miniatűr világot építi, amit a Gyerme­keknek 85 darabjával kezdett el 1908—09- ben, a 27 két- és háromszólamú, gyermek- és női hangra írt kórussal folytat 1935-ben és amit valójában a Mikrokozmosz 153 zongoradarabból álló sorozatával fejez be (1926 — 37). A paraszt sorsának megrendítő hangjait az 1935-ben írt Elmúlt időkből c., 3 háromszólamú férfikarban találja meg.

Next