Benedek Marcell (szerk.): Magyar irodalmi lexikon 1. A-K - Magyar irodalmi lexikon 1. (Budapest, 1963)

B

Alakja, munkássága az újat, a költészet ősi, népi forrásait kereső íróknak is példa­képe lesz. Nemcsak a népi írók java része fordul felé, akiknek védelmében ő is ki­áll; József Attila az ő zenedarabja nyomán írja gyűjteményes kötetének címadó ver­sét, a „Medvetánc”-ot, az ő zenéjéről szóló tanulmány írásába kezd, mely saját költészetének egy-két alapjcllemvonására is fényt vet. — B. két újabb vonósnégyese (az V. és VI. Г934- és 39-ből) betetőzése rendkívül koncentrált kamarazenéjének, amelyhez még a hegedűre, klarinétre és zongorára írt Trió-kontrasztok is tartoznak (1938). A harmincas évek második felé­ben három legfontosabb műve megírására bázeli megbízatás ösztönzi (Zene húros- és ütőhangszerekre és celestára, 1936; Szonáta 2 zongorára és ütőhangszerekre, 1937; Diver­timento vonószenekarra, 1939). Hegedű­­versenyét (1937 — 38) Székely Zoltán hege­dűművésznek ajánlotta. Világhírű hege­dűsök (Szigeti József) és csellóművészek (Pablo Casals) egyre gyakrabban játszot­ták B. reprezentatív darabjait. Maga В. a húszas évektől számtalan turnén játszotta műveit, német, holland, francia, angol, olasz és svájci városokban; fontosak erdélyi koncertjei is. Az 1927/1928. évadban az Egyesült Államokban, 1929 elején a Szov­jetunióban hangversenyezett; 1940 tavaszán ismét Amerikában járt, végül harmadik útja, 1940 őszén emigrációját jelentette. Távozása egyúttal az erősödő fasizmus el­leni tiltakozás is volt. Hazájától távol, több mint három évig semmit sem komponált, végül 1943 nyarán Szergej Kuszszevic­­kij karmester megbízására megírta utolsó zenekari művét, a Concertót, 1944 tavaszán Yehudi Menuhin hegedűművész rendelé­sére a Szólóhegedűszonátát, 1945 nyarán pedig a III. zongoraversenyt, amelynek utolsó 17 taktusát már odakinti magyar híve, Serly Tibor hangszerelte. 1942-ben egészségét súlyos betegség (fehérvérűség) támadta meg, ez akadályozta meg alkotó ereje újabb kibontakozását. — Művésze­tének tengelyében a magyar parasztzene áll, ez azonban a román és szlovák nép­zene, végül egész Kelet-Európa ősi zenei televényébe ágazik és válik sokrétűvé. 1904-től 1918-ig közel3000 magyar paraszt­dallamot gyűjtött, szlovák gyűjtése kb. ugyanannyi, a román ennél jóval több. 1934-től 1940-ig mint a Zeneakadémia szabadságolt tanára rendezte a magyar anyagot az MTÁ-n; ez akkor már több mint 10 000 dallamot számlált. A szerb­­horvát hősi énekeket pedig Milman Parry sok ezer felvétele alapján rendszerezte a New York-i Columbia Egyetemen (194Г — 42). Még 1913 nyarán az észak-afrikai arabok népzenéjét tanulmányozta Biskra vidékén. 1936 őszén az anatóliai nomád törökök közt gyűjtött. — Az összehason­lító népzenetudomány kimagasló alakja; a román és szlovák népzenének is úttörő gyűjtője és rendszerezője. Műzenéjében a zömmel saját gyűjtésű népzenekincs dal­­lami, ritmikai, hangzási jellegzetességeit olvasztotta bele az európai századok mű­zenéjének legjobb hagyományaitól ihle­tett kompozícióiba. Saját művei és a mű­vészetével rokonnak vallott mesterek (pre­­klasszikusok, Bach, Beethoven, a késői Liszt, Debussy és a kortárs modernek) kongeniális előadója. Zongorajátéka min­den koncert-csillogástól mentes, jeges tisz­taságú, finoman árnyalt, érzékeny és rob­banó erejű volt. — Műveinek zömét 1918 óta az Universal Edition (Bécs), 1939-től a Boosey and Hawkes (London, New York) adja ki, korai műveit idehaza a Rózsavölgyi, késői kórusműveit a Ma­gyar Kórus adta ki. — Népzenei köteteiből az Irodalmi Társaság adta ki a Kodállyal közösen készített Erdélyi népdalok c. köte­tet 1950 népdallal (1923), Rózsavölgyi kiadásában jelent meg A magyar népdal 320 dallampéldával (1924). Fontos el­méleti munkája még: Népzenénk és a szom­széd népek népzenéje 127 dallampéldával (1934). Három román dallamkiadványa: 371 bihari dallam (Bukarest, 1913), 365 máramarosi dallam (München, 1923) és 484 kolinda (Bécs, 1935). Román nép­zenegyűjtésének teljes anyaga kiadás előtt áll New Yorkban, szlovák népzenegyűj­tése Turócszentmártonban, újabban Po­zsonyban. Arab és török gyűjtése is ki­adatlan (arab gyűjtéséről két tanulmányá­ban is beszámolt). Egyéb ismeretterjesztő írásait, tanulmányait, bírálatait, vitacikkeit kiadták szemelvényekben Szabolcsi Bence és Szőllősy András (1948), utóbb újabb válogatásban Szőllősy András (1956). Le­veleit (I. 1948, II. 195Г, III. 1955) és monográfiáját (Zenetudományi Tanulmá­nyok II. 1954, III. 1955, VII. 1959) Demény János gyűjti és hozza nyilvánosságra, ill. folyamatosan készíti elő. Műveit Molnár Antal, Szabolcsi Bence és Tóth Aladár ismertették. Úttörő zenei elemzéseket Lend­­vai Ernő végzett (B. stílusa, 1955). A róla szóló főbb külföldi kötetek szerzői: E. von der Nüll (1930, Halle), D. Dille (1939, 1947, Brüsszel), S. Moreaux (1949, 1955, Párizs), H. Stevens (1953, New York) és I. Martinov (1956, Moszkva). Irodalmi vonatkozású: Szabolcsi Bence: József At-BAR US 8*

Next