Benedek Marcell (szerk.): Magyar irodalmi lexikon 1. A-K - Magyar irodalmi lexikon 1. (Budapest, 1963)

G

tény G. felfogására is jellemző. A párizsi évekkel együtt világosan kirajzolódik G. egész eszmevilága: reformálásra törekvő teológiai-filozófiai nézetei, újítás iránti általános fogékonysága. Humanista lelkü­­letére erősen hatottak Ficino újplatonikus eszméi, s ezzel összefüggésben a misztika tanításai is. Nem állott távol tőle a liturgi­kus szövegek erazmista szellemű szöveg­­kritikai értékelése, racionális megítélése, sőt megrostálása sem. Alaposan ismerte a történelmet, jártas volt a zenében, tanulmá­nyozta a természettudományt is, különös­képp a csillagászatot; értékes könyvtárat is gyűjtött magának. — írod. Eckhardt Sán­dor: Magyar humanisták Párizsban (Mi­nerva, 1929); Horváth János: Az irodalmi műveltség megoszlása (1944). Góth Sándor (Bp., 1869 — 1946, Bp.): színész, műfordító. A Színiakadémia be­fejezése után néhány évig vidéken volt, majd a Vígszínház tagja lett. A 30-as évek­ben a Színművészeti Akadémia tanára lett. Rendkívül sokoldalú színész volt. Skálája a francia bohózattól az elmélyült jellemáb­rázolásig, súlyos drámák főszerepéig ter­jedt. Mint rendező és színészpedagógus is kiváló volt. Számos Shaw-darabot vitt sikerre. Több mint ötven színdarabot for­dított. Önálló munkája: Ha Molibe naplót Irt volna. . . (1944). Gottier Lajos (Munkács, 1861— ? ): író. Francia eredetű nemesi családból származott, gyógyszerész volt. Eredeti neve Gautiervolt. Költeményei, színibírálatai, elbeszélései vidéki lapokban jelentek meg. Önálló művei: Érzelmek (elbeszélések, 1894); Pusztuló gentry (elbeszélések, 1902); Gentrytörténetek (1904); Apró történetek (1908). Govrik Elemér (Bp., 1905 — 1943, a szovjet fronton): költő. Bölcsészeti tanul­mányokat végzett, majd tanár volt Bp.-en. „Az ember maga is, versei is egy kevéssé József Attilára emlékeztettek” — írta róla Szerb Antal —, ő is a kozmikus magányt mondta el, jeges végtelenségek és rideg csillagok között. Klasszikus, nehéz, keretes verseket írt — nagyon modem volt és mégis nagyon sokat tanult Vörösmartytól.” Keve­set publikált folyóiratokban. Egyetlen ver­seskötete maradt: Síkon (1942). — írod. Szerb Antal: Magyar Csillag, 1942. Gozsdu Elek (Ercsi, 1849. nov. 28. — 1919. máj. 26., Temesvár): író. Macedón származású, egyik nagyapja Lengyelország­ból került Miskolcra, a temesvári rokonok román anyanyelvűek, az ő családja pedig szerb. A pesti református gimnáziumban tanul, majd jogot végez az egyetemen. írói tervei vannak, de polgári pályára készül és első sikerei idején is csak rövid időre sze­gődik laphoz. A Függetlenség munka­társa lesz. 1883-tól bíróságon dolgozik, szívós, megbízható munkával és akarattal jól boldogul ezen a pályán. Gyors karriert csinál, két év múltán alügyész Fehér­­templomban, majd Pesten, az évtized végén királyi ügyész Karánsebesen, és ebben a beosztásban helyezik át 1892-ben Temes­várra. írói munkássága eddig az időig csak félsikert hozott számára, ezért lel­kileg megtorpant és elkedvetlenedett. Éven­te legfeljebb egy-egy rövid novellát ír. A Nyugat indulása körüli években a drá­mával foglalkozik, az előadás nem sok örö­met eredményez neki, azután végleg elhall­gat; a Nyugat írói mellé már nem tud fel­zárkózni. A világháborúban elveszti fiát, a háború vége az ő életének a befejezését is jelenti. — Nagyon keveset írt, de majdnem minden műve igényes, gondos alkotás, ha nem is jutnak el későbbi művészi becs­vágyáig, a tökéletességhez. Csak egy sike­rültebb regénye és drámája, továbbá egy novelláskötete őrzik nevét az irodalmi köz­tudatban. Oroszos íróként tartják számon, első regényét azonban francia hatásra írta. Az aranyhajú asszony (1880) nem kel­tett komolyabb feltűnést. G. művészetét az orosz irodalom szabadította fel, különösen Turgenyev élményvilága és képzelete volt igazán lelki rokona. Az orosz puszták nemesi világát a feudális magyar vidéken is el lehetett képzelni. Egyetlen jelentős tár­sadalmi regénye, a Turgenyev hatását mutató Köd (1882) éppen ezért magyarabb, mint a dekadens akaratbetegség francia mintára született hősei a kortársaknál. A Ködben már megjelenik G. kétféle írói tulajdonsága, a naturalizmus és a szimboliz­mus. Különös kettősség ez, a magyar irodalom egymásra következő két korsza­kát példázó, az összefüggést jelző és termé­szetesnek látó kettősség. 1886-ban Tanta­­lusz címen adja ki novelláit. A novellák tartalmában, a történetek tanulságában sok a gondolati, elmélkedő, filozofikus vonás. A gondolatok a századvég „természettudo­mányos” nagy dilemmái, melyek a létről, halálról, emberről vallanak csüggedten. Színterük viszont a magyar valóság, ez teszi őket — helyenkénti szárazságuk elle­nére is — izgalmasan társadalmiakká. — A félisten (színmű, 1908); A nemes rozsda (novellaválogatás, 1955). — írod. Lu-Gozsdu Elek és két munkájának címlapja A FÉLISTEN ШШ& HW mvoNAsaA* «Н* «Ö85ÖU KUiK, 26*

Next