Benedek Marcell (szerk.): Magyar irodalmi lexikon 1. A-K - Magyar irodalmi lexikon 1. (Budapest, 1963)

K

кос 654 (vers, 1923); Bot Gergely requiemje (elbe­szélés, 1924); Aranyampolna (vers, 1926); Szent Ferenc miséje (vers, 1928); Minden­napi kenyerünk (vers, 1931); Két külön világ (vers, 1936); A Dóm (vers, 1938); Faluin képeskönyve (vers, 1942). — írod. Gyergyai Albert: Nyugat, 1931; Rónay György: Elet, 1937; Weöres Sándor: Magyar Minerva, 1938. Koczkás Sándor (Orosháza, 1924— ): irodalomtörténész, kritikus. 1948-tól a bp.-i egyetemen tanít, 1962-ig az Elet és Irodalom rovatvezetője volt. Tanulmányo­kat írt Radnóti Miklósról, József Attiláról, Ady Endréről, Bálint Györgyről és mások­ról; számos kritikája, cikke foglalkozik a mai magyar irodalommal. Kiadta Ady publicisztikáját, Bálint György írásait (1961), Radnóti összes verseit és műfordí­tásait (1954). Koczogh Ákos (Bp., 1915— ): iro­dalomtörténész, kritikus. 1939-ben szerzett tanári oklevelet. Tanársegéd volt a Páz­mány Péter Tudományegyetemen, később egyetemi magántanár, tanszékvezető docens a debreceni bölcsészkaron. Megszervezte az írószövetség debreceni csoportját és szer­kesztette az Alföld c. irodalmi folyóiratot (kezdetben Építünk volt a címe). írásai 1934 óta jelennek meg: főleg irodalom­­történeti, esztétikai, művészettörténeti kri­tikák és tanulmányok. Ezeken kívül elbe­széléseket, regényeket, verseket is írt. Művei: Expresszionizmus (1938); Világ­­irodalmi egyetemi jegyzetek (é. n.). Kodály Zoltán (Kecskemét, 1882. dec. 16.— ): zeneszerző és zenetudós, a nép­zenén alapuló új magyar muzsika egyik megteremtője, a 20. sz. haladó művészeti életének egyik kiemelkedő képviselője. Apja vasúti tisztviselő, 1885-től Galántán, 1892-től Nagyszombatban állomásfőnök. K.-t Galántán érték az első zenei benyomá­sok: a szülői otthonban a klasszikus meste­rek kamaraművei, a faluban pedig a nép dalai szabtak irányt bontakozó zenei érdek­lődésének. Nagyszombatban gimnáziumi évei alatt zongorázni, hegedülni, majd gordonkázni tanult. Első zeneszerzői kí­sérletei is ide kapcsolódnak. 1900-tól 1905- ig a bp.-i egyetemen és Koessler Jánosnál a Zeneakadémián folytatta tanul­mányait. 1904-ben zeneszerzői, 1905-ben magyar—német szakos tanári oklevelet, 1906- ban pedig bölcsészdoktori diplomát szerzett. Doktori értekezése A magyar népdal strófaszerkezete címmel a Nyelvtudományi Közleményekben látott napvilágot. Pályá­jára, művészeti kialakulására döntő hatással volt 1905-ben, Mátyusföldön tett első nép­dalgyűjtő útja. Ez idő tájt kötött életre szóló szövetséget Bartók Bélával. Ketten vállalkoztak arra a hatalmas feladat­ra, hogy a Vikár Béla által megkezdett úton továbbhaladva feltárják a már pusz­tulófélben levő magyar népzene kincseit. 1906—07-ben Berlinben és Párizsban járt tanulmányúton. Elhatározó volt számára Debussy zenéjével való találkozása. 1907- ben tanárrá nevezték ki a Zeneakadémián. Itt előbb szolfézst és zeneelméletet, majd zeneszerzést tanított. 1910. márc. 17-én tartotta első szerzői estjét Bp.-en és még ugyanebben az évben bemutatkozott Pá­rizsban és Zürichben is. 1917 —18-ban zenekritikusi tevékenységet fejtett ki a Nyugat és a Pesti Napló hasábjain. 1919- ben hét hónapon át a Zeneművészeti Főiskola aligazgatójaként működött. Ezért a Tanácsköztársaság bukása után fegyelmi vizsgálatot indítottak ellene és csak 1921- től kezdhette meg újra nevelői munkáját. 1923-ban a Kecskeméti Vég Mihály versére írt Psalmus Hungaricus c. zenekari kórus­művének bemutatása szerzett általános el­ismerést számára, melyet 1926-ban Garay János művének alapján írt daljátéka, a Háry János sikere megerősített (szövegkönyvét Harsányi Zsolt és Paulini Béla készítették el). Ez időtől fogva egyre inkább az ifjúság­hoz fordult, tudatára ébredvén annak, hogy az ifjúság „az analfabétaságnál is rosszabb, teljes zenei züllöttségben” nő fel. Értékes gyermekkari művekkel, pedagógiai mű­vekkel, továbbá számos cikkel és tanul­mánnyal sietett segítségükre. Nagy alkotá­sainak sorát a Székely fonó c. daljátékkal, a Marosszéki táncok, a Galántai táncok, a Fölszállott a páva és a Concerto c. zenekari művekkel, a nagyszabású Budavári Te Deummú és a Kállai kettőssel folytatta. Kórusművei (Mátrai képek, Székely keser­ves, Jézus és a kufárok, Molnár Anna, Vízkereszt, Karádi nóták, az Ady versére írt Fölszállott a páva, a Petőfi versére írt Nemzeti dal, a Zrínyi Török áfiumának szövegére alkotott Zrínyi szózata stb.) a magyar énekkari irodalom megújhodását jelentik. Tudományos működésének közép­pontjában 1934 óta az összegyűjtött hatal­mas népdalanyag rendszerezése, sajtó alá rendezése állt. Ennek eredményeként látnak napvilágot 1951 óta a Magyar Népzene Tára kötetei. 1937-ben adta ki A magyar népzene c. alapvető munkáját, melyben elsőnek dolgozta fel a teljes magyar nép­zene anyagát. Ugyanebben az évben indí-

Next