Benedek Marcell (szerk.): Magyar irodalmi lexikon 2. L-R - Magyar irodalmi lexikon 2. (Budapest, 1965)

M

rapszódia, Háy Gyula: Isten, császár, paraszt). 1938 után megszakad a fejlődés. Néhány évi dermedtség után azonban, 1940-től kezdve (amikor már megindul az ország teriiletgyarapodását követő, az irodalom egy részén eluralkodó nacionalista han­gulat dagályának visszahúzódása), újra kibontakozik a magyar antifasiszta iroda­lom. A Nyugat idős alkotói, élükön Babits Mihállyal, mintegy feladva eddigi állás­pontjukat, a fasizmus barbársága elleni har­cot hirdetik meg; a polgári irodalom leg­jobbjai — kevés kivételtől eltekintve — újfajta felelősségérzettel, a kultúra értékei­nek védelmével fordulnak az embertelenség ehen. Móricz Zsigmond lázadó paraszti hősök alakját eleveníti meg nagy erővel (Rózsa Sándor). Az üldözés és a kegyetlen­ség ellen tiltakozó, a haladásért, az ember­ségért, a szépségért sóvárgó emberi hang elsősorban Radnóti Miklós költészetében szólal meg, ebben a klasszikus formai hagyományokat az expresszív valóságábrá­zolás eszközeivel is modernizáló, érzel­mi gazdagságot, kíméletlenül hű valóság­ábrázolást fegyelmezett költői formában egyesítő lírában. Útjára indul egy fiatalabb nemzedék is, amely a szocialista mondandót áttett-szimbolikusan igyekszik kifejezni, s a Nyugat lírájának eredményeit ötvözi a József Attila-i eredményekkel. Babits halála után Illyés Gyula igyekszik a Magyar Csillag köré,,szekértáborba gyűjteni” a jobboldal­ra nem került írókat; a Népszava helyet ad antifasiszta írásoknak; újabb szocialista irodalmi csoportosulások is létrejönnek (munkásírók). De több ok miatt (a szel­lemi élet tépettsége, „urbánus—népies” ellentét, a harmadikutas passzív álláspont eluralkodása) a magyar antifasiszta iroda­lom távolról sem olyan erős, harcos és egységes, mint amilyennek a történelmi helyzet kívánná. Széttagolva, a fasizmus által megtizedel­ve kezdett új életet a ~ a felszabadulás után. 1945—49 közötti szakaszára a legkülönbö­zőbb irányzatok egymás mellett élése volt jellemző; csak az egyértelműen fasiszta írók nem kaptak nyüvánosságot. Az emigráció­ból hazatért (Balázs Béla, Gergely Sándor, Háy Gyula, Illés Béla) és az itthon élt, de a háború éveiben nagyrészt belső emigrációba kényszerített szocialista írók (Déry Tibor, Nagy Lajos, Sándor Kálmán) sorra jelen­tették meg régebbi és új műveiket, melyek­ben szenvedélyes indulatokkal mérték fel a Földosztás 1945-ben — Az első szabad május elseje Budapesten — A köztársaság kikiáltása 1946. febr. I-én

Next