Benedek Marcell (szerk.): Magyar irodalmi lexikon 2. L-R - Magyar irodalmi lexikon 2. (Budapest, 1965)

L

Lisznyay Kálmán három kötetének címlapja (Debrecen, 1692) c. művében a hunok és magyarok középkori históriájának ismer­tebb adatait állította össze. Néhány latin történeti művet is írt. Liszt Ferenc (Doborján, 1811. okt. 22.— 1886. júl. 31., Bayreuth): zeneszerző, zongoraművész. Apja, Liszt Ádám, Ester­házy herceg tiszttartója, maga is zeneileg kiművelt ember, korán kezdte a tehetséges gyermek zongoraoktatását, s maga volt első mestere. L. már 9 éves korában átütő sikerrel lépett fel Sopronban önálló hang­versenyen. Taníttatása érdekében édesapja 1821-ben Bécsbe költözött, ahol L. zongo­rázni Czernytől, zeneszerzést Salieritől ta­nult. Két év múlva, 1823-ban Párizsba köl­töztek, ahol Paer és Reicha vezetése alatt zeneszerzést tanult, ugyanakkor hangver­­senykörútjain meghódította az angol, majd a francia zeneértő közönséget. 1840 jan.­­jában adott óriási sikerű pesti hangver­senyének nagy jövedelmét a Nemzeti Zenede létesítésére adományozta. Ebben az évben írta hozzá híres ódáját Vö­rösmarty. 1842-től 61-ig Weimarban mű­ködött mint udvari karmester. 1846-ban újra Mo.-on hangversenyezett, 1847-ben azonban a hangversenyzéstől visszavonult, attól kezdve mint zongoraművész csak kivételes alkalmakkor lépett fel. A Wei­marban töltött időkre esik zeneszer­zői munkásságának nagyarányú kibonta­kozása. 1857-ben az esztergomi bazilika felszentelésére írta és az ünnepélyen maga vezényelte az Esztergomi misét, 1858-ban mint karmester lépett fel Pesten, sőt ugyanakkor egy zongorahangversenyt is adott. Az 1860-as éveket főként Rómában töltötte. 1875-ben a Bp.-en akkor létesített Országos Zeneakadémia elnöke lett; ettől kezdve felváltva töltötte az év egy-egy részét Pesten, Weimarban és Rómában, de gyakran ellátogatott Bayreuthba is. — A 19. sz. legnagyobb magyar zeneszerzője volt, nemzetközileg is a romantikus prog­ramzene egyik legkiemelkedőbb képvise­lője. A Berlioz által kezdeményezett zenei műfajt, a szimfonikus költeményt ő emelte a legnagyobb művészi magaslatokra (Les Preludes, Tasso, Mazeppa, Hunok csatája stb.). Két nagy szimfóniáján kívül (Dante­­szimfónia, Faust-szimfónia) miséket (Eszter­gomi mise, Koronázási mise, orgonamisék), zongoraversenyeket (Esz-dúr, A-dúr), zon­goraműveket (Danse macabre, H-moll szo­náta, Bach-fúga, Harmonies poétiques et religieuses, Consolations, Années de pelerinage, 19 magyar rapszódia stb.), egy operát (Don Sanche), oratóriumokat és számos kantátát, kórusművet, dalt írt. Tanulmá­nyaiban főleg kora zenei kérdéseivel foglalkozott; jelentős Lohengrin et Tannhäu­ser de Richard Wagner (Köln, 1852), Robert Franc (1872) és Frédéric Chopin (Leipzig, 1879) c. munkája. írói stílusa romantikus, nagy képeket fest, jól tud hangulatot kelteni, főleg ha franciául ír. Német nyelvű írásainak stílusa fegyelme­zettebb. Les Bohémiens et leur musique en Hongrie (Párizs, 1859) c. hírhedt röpiratában a mo.-i cigányok zenéjét tévesen azonosí­totta a magyar népzenével; a magyarul is megjelent, nagy vitát kiváltó írás megálla­pításait élete végén visszavonta, összegyűj­tött írásait Lina Ramann adta ki 6 kötetben (1880 — 83), levelezése 15 kötetben jelent meg, Válogatott írások c. gyűjteményes kötetét fordította és sajtó alá rendezte Hankiss János (1959). Müveinek bibliográ­fiája: August Göllerich: Ungarische Zeit­schrift für Musik, 1888 — 89. — írod. Pauler Ákos: L. F. gondolatvilága (1922); Bartha Dénes: L. F. (1936); Bartók Béla: L.-problémák (1936); Falk Géza: L. brevi­árium (1936); Koudela Géza: L. F. (1936); Gárdonyi Zoltán: L. F. magyar stílusa (1936); L. F. (bibliográfiával, 1936); Lisznyay Kálmán Liszt Ferenc röpiratának magyar fordítása A I ZHáMOMUH. CZIGANY ZENÉRŐL. MAO .VKUKNLWiOY fcISZ* «S«IK««X. ПЭТ • l.No

Next