Benedek Marcell (szerk.): Magyar irodalmi lexikon 2. L-R - Magyar irodalmi lexikon 2. (Budapest, 1965)

N

NAG З24 Nagy Lajos két munkájának címoldala Nagy Lajos délután a Grün-irodában (1910) szintén a humánus érzelmeket megsemmisítő sivár viszonyokról szól, az ember megvertségé­­ről az érdekek szövevényében, a Tanyai történet (1917) pedig a cselédembernek és az úri hatalom fogdmegjeinek szembenézé­sét villantja fel, a kérlelhetetlen érdekellen­tétet hangsúlyozza. (Ebből az elbeszéléséből 1953-ban színművet is írt.) Lényegében már ezekben a korai írásokban felsejlenek N. elbeszélői attitűdjének alapvonásai: a szenvtelenül ridegnek tetsző tényleírás, a rejtetten robbanásra kész indulatok ícszültségteremtő ereje — mindez átsüt a nemegyszer naturalisztikus ábrázoláson is. A polgári demokratikus forradalomtól többet várt N., a proletárforradalom idején fő gondja a túl mélyre gyöke­rezett szolgaszellem ostorozása volt. Az ellenforradalmi rendszer közvetlenül nem üldözi, de mivel semmilyen formában sem hajlandó a kurzus szolgálatába állni, mellőzés lesz a sorsa hosszú ideig, még a meghalványuló Nyugatban is csak hellyel-közzel jelenik meg írása, noha 1922-től főmunkatársa a lapnak, s egy időben az Árkádia-rovatot is vezeti. 1925-ben az újra szervezendő Vörösmarty Akadémia tagjává jelölik. A 20-as évek ele­jének szellemi atmoszférája fokozott ellen­állásra ingerli, szellemes karcolatokban, tár­cákban küzd a nacionalista —antiszemita kurzus ellen (Képtelen természetrajz, 1921). Farkas és bárány (1922) c. novellája bátor és művészi dokumentuma ennek a küz­delemnek. A változott körülmények kö­zött kifejlődik publicista vénája is, egy­aránt tollhegyre szúrja a közélet vissza­taszító jelenségeit, a kispolgári közízlés primitívségét, az irodalom és színmű­irodalom selejtes termékeit. 1929 — 32 között a radikális Századunk közli sajtó­szemléit, ezekben már az előretörő fasiz­mus ellen emeli fel szavát. Az irónia, a gúny fegyvereivel küzd, méltó társa lesz Gábor Andornak, Bálint Györgynek, a kor ki­emelkedő kommunista publicistáinak. A 20-as évek elején írásait, elbeszéléseit még csupán plebejus, demokratikus szellem hatja át, melyben jelen vannak az anarchiz­mus, az ösztönösség elemei is. Ez utóbbitól tulajdonképpen sohasem tud teljesen meg­szabadulni, főleg mert az összekapcsolódik majd benne a freudizmus tanításaival. Úgy gondolta nemegyszer, hogy az osztályel­nyomás durva és aljas tényei is talán egy, még mélyebben rejtező, az ember idegei­ben és ösztöneiben megbúvó állatiasság, a gonoszság és butaság megjelenési formái. Nagyrészt még kialakulatlan nézeteivel magyarázható, miért nem sikerült első regénykísérlete, a Vadember (1926). A mű hősének „szocializmusa” sokban rokon a korabeli szociáldemokraták illúzióival, amelyeket a regényt közlő Népszava meg is kívánt a szerzőtől. Találóak azonban a regénynek azok a részei, melyekben a kis­városi miliőt iróniával ábrázolhatta. A 20- as évek közepén N. közel kerül az illegális kommunista párthoz, megismerkedik Ger­gely Sándorral, Gereblyés Lászlóval, Tamás Aladárral és József Attilával, aki mindvégig atyai barátjaként tisztelte őt. írásai ezután egyre gyakrabban jelennek meg a 100%­­ban, a Forrásban, 1927—28-ban pedig maga szerkeszt radikálisan haladó szellemű folyóiratot, Együtt címmel. Világszemlé­lete egyre tisztul, írásainak központi témája egyre inkább a „Gazdagember” s a „Sze­gényember” ellentéte lesz, e viszony tor­zító, ember- és kultúraellenes vonásait nyomozza az élet minden megnyilvánulá­sában. Egy évtizeden át él és alkot az illegá­lis kommunista párt eszmei vonzásában, ez az idő hozza el művészete nagy emel­kedését. A kor a megingott régi világrend és az új törvényeket kereső szocialista eszmerendszer mérkőzésének vetületében a művészi kísérletezéseknek, az új valóság adekvát tükrözésének megannyi változatát érleli meg. Anélkül, hogy bármelyik

Next