Benedek Marcell (szerk.): Magyar irodalmi lexikon 2. L-R - Magyar irodalmi lexikon 2. (Budapest, 1965)

N

István, Sarkadi Imre művei) realisztikus stílustörekvéseikkel hatottak a Ami a mozgalom szépírói gyakorlatában (Illyés Gyula, Németh László, Szabó Lőrinc tágabb horizontú müveit leszámítva) való­ban közös, az a speciálisan paraszti proble­matika és a (szürrealisztikus—realisztikus szélsőségekben egyaránt j elentkező) paraszti, „nemzeti” motívumkincs. Ha igaz is, hogy e népies magyar irodalom „nemzeti for­mája" hovatovább anakronisztikussá vált, s az irányzat nem kapcsolódott az európai irodalmi fejlődés fősodrába, írói között nem volt olyan világirodalmi formátumú egyéniség, mint József Attila, — valóság­igényével és a külföldmajmoló epigoniz­­mus elleni hatásával rendkívül hasznosan termékenyítette meg szellemi életünket, egyedülálló érdemeket szerzett szociográ­fiáival, a paraszti élet mélységeibe világító szépirodalmi műveivel, s a ~ legjobbjai a jelenkori magyar irodalom élvonalába tartoznak. — III. A mozgalom története. A ~ mozgalmának előfutárai, a későbbi időkben pedig tömegbázisai az ifjúsági szervezetek voltak. Ezek egy része a húszas évek közepén az országhatárokon túl, kisebbségi szervezkedésként indult (a cseh­szlovákiai Sarló és az Erdélyi Fiatalok mozgalma), v. Mo.-on a konszolidációból Szabó Dezső fajmítoszos ideológiájának hatására kiábrándult (Bartha Miklós Tár­saság, a Szegedi Fiatalok agrársettlement­­mozgalma), ill. Szekfű Gyula reform­konzervativizmusának befolyása alatt a konszolidációt támogató (Wesselényi Re­form Klub, a kát. cserkésztisztek Fiatal Magyarság Szövetsége, a Pro Christo Diákszövetség Faluszemináriuma), de egy­aránt szociálisabb valóságszemléletet köve­telő, falukutatással foglalkozó és az 1929 — 31-es gazdasági válság által radikalizált értelmiségi fiatalokat tömörítette. Ezek soraiban ott találjuk a későbbi ~ jelentős részét: a Bartha Miklós Társaság időszaki röpiratában, az Új Magyar Földben Illyés Gyula, Kodolányi János publikál, a Szegedi Fiatalok köréből Baróti Dezső, Erdei Ferenc, Ortutay Gyula, Tolnai Gábor, a Fiatal Magyarság Szövetségéből Boldizsár Iván, Szabó Zoltán, a Pro Christo Diák­­szövetségből Kovács Imre indul. A fenti szervezetek mellett a ~ táborának egyes tagjai a forradalmi munkásmozgalom (Darvas József, Illyés Gyula, Kodolányi János, Veres Péter), v. Bajcsy-Zsilinszky agrárpártjának oldaláról érkeznek (Szabó Pál, Féja Géza), mások a Nyugat köréből csatlakoznak (Németh László, Sárközi György, Szabó Lőrinc). E különböző irányból indult fiatal írók a harmincas évek elején csoportosulnak laza egységű ideoló­giai táborba, de a mozgalom kikristályoso­dásához a lökést a munkásosztály újabb nagy veresége, a hitleri győzelem, a gombosi fasizálódás és az ezekből adódó kiábrán­dultság adta meg. 1931 telén Gulyás Pál és Juhász Géza hívja Debrecenbe Erdélyi Józsefet, Illyés Gyulát, Kodolányi Jánost, Németh Lászlót és Szabó Lőrincet, hogy egyesítsék erőiket, majd Németh László kísérli meg (nemzedéki alapon), hogy 1932-ben indított, s egymaga írt Tanú c. folyóiratával kialakítsa egységes orientá­ciójukat, 1934-ben pedig megjelenik közös folyóiratuk, a Válasz. Hatásuk, különösen a radikalizálódásnak jobboldali, „nemzeti” formáját kereső egyetemi és középiskolai diákok szervezetei (a fentiek mellett a Diákok Háza, Soli Deo Gloria, a Turul Szövetség egyes szervezetei, a sárospataki teológusok és a prohászkások) s a pedagó­gusok körében igen számottevő lesz. A pol­gári baloldal, az „urbánusok” azonban a népies ideológiának csak egyik arcát veszik észre, értetlenül és gyanakodva fogadják a mozgalom egészét, Hatvány Lajos „szel­lemi különítményesnek" aposztrofálja Né­meth Lászlót, s nem politikusabb az sem, ahogyan a hazai kommunisták fogadták őket akkoriban. Ugyanekkor kezdi meg Zilahy Lajos az 1934-től általa szerkesztett Magyarország c. lapban a ~ és a földre­form, munkaalkalom és titkos választójog ígéreteivel, a statárium beszüntetésével fel­lépő Gömbös Gyula miniszterelnök között az együttműködés kialakítását. 1935-ben Gömbös Gyula Zilahy Lajosnál találkozott a ~ képviselőivel (Féja Géza, Illyés Gyula, Móricz Zsigmond, Németh László, Szabó Lőrinc, Tamási Áron), akik vonakodva, de Gömbös reformdemagógiájától megté­vesztve, az Új Szellemi Front megalakítá­sával a kormány mellé álltak. Ez a lépésük objektíve rendkívül elhibázott volt, de álláspontjuk jóhiszeműségét világosan jelzi Illyés Gyula megállapítása: „A magyar nép­nek segítség kell, s ha nem is mindegy, kiktől is jön a segítség, mégiscsak másodla­gos szempont lehet, első a segítség, külön­ben ez a nép megfullad”. Az uralkodó körök reformhajlandóságai azonban (mint erre elsők között József Attila mutatott rá harcos cikkében) ábrándnak is hamisak voltak. Gömbös Gyula önleleplező parla­menti szereplése során a ~ megcsalatott­­sága nyilvánvalóvá vált. E kudarc kapcsán ingerült dühvei lángol fel a népies—urbá­nus vita, melynek során a polgári írók és a szociáldemokraták legalább annyi valóság-

Next