Benedek Marcell (szerk.): Magyar irodalmi lexikon 2. L-R - Magyar irodalmi lexikon 2. (Budapest, 1965)

R

Radnóti Miklós és felesége házasságkötésükkor (1935. aug. 14.) kozott. Bár egyéni sorsát előre sejti, nem veszti el korai verseire jellemző optimiz­musát. De ez már nem ifjúi lázadozás, hanem a történelem menetének felisme­rése, annak reménye, hogy az apokaliptikus éveket a béke esztendei követik, mikor ,,a sziklaszál. . . visszadalolja majd, | mit néki mondok és megértik j nagyra növő fiák és leányok” (Nyugtalan órán, 1939). Ezekben az években sokat fordít: Szapphó­­tól Apollinaire-ig, Tibullustól Rilkéig. Hibátlanná csiszolja, munkálja versfordí­tásait, s közben a nagy mesterek nyomán mind tökéletesebbé válnak költői eszközei. Műfordítói munkássága szervesen épül életművébe; az erkölcsi szilárdság s a formai tökély egységét tanulja a klasszikusoktól. Tibullusszal kiált a háború ellen, Max Jacobbai búcsúzik Párizstól, Jammes-ban az idilli szépséget keresi, Rilkében a szerelemittas életérzés himnuszát. Ekkor írja a hitvesi szerelem remekműveit; ez az emberhez annyira méltó érzelem most már nemcsak fenyegetett terület, pihentető menedék, hanem szembeszegülés a korral: van még szép és nemes érzés, amiért élni érdemes! Harminc esztendős korában írja meg sajátos hangulatú Ikrek hava c. prózai művét, amely hangjával is merőben újat hoz a magyar irodalomba: líra, epika és intellektualizmus összekapcsolódását. Gyer­mekkorára, anyjának s ikertestvérének tragikus halálára emlékezve önmagáról is vall: Párizs-élményéről, mély hazaszere­tetéről, a francia irodalom iránti rajon­gásáról s ars poeticájáról. A látszólag szaba­don sorjázó asszociációk — melyekben emlék és jelen elválaszthatatlanul eggyé forr — szigorú rendbe állnak össze: életé­nek, költészetének tiszta, a halállal is szembenéző vallomásává. — A háború kitö­rése, majd a német megszállás, a munka­táborok kegyetlen valósága tragikusan iga­zolja sejtéseit. Lírája ekkor világirodalmi magaslatokra jut. A cselekvés vágya s a tehetetlenség érzése csap össze verseiben, mind komorabban csendül fel közelgő halálának sejtése, s az aggódás hazája, népe és a világ sorsáért. Ekkor írt versei (Tétova óda; Mint észrevétlenül; Nem tud­hatom. . .; Nem bírta hát. . .; Sem emlék, sem varázslat; Majális) e kor magyar költészetének legjelentősebb alkotásai; mind az, amit R. ekkor alkotott, természetes folytatása meredeken felfelé ívelő életútjá­nak, s annak a szemléletnek, hangnak, melyet nagy költő barátjának, József Atti­lának verseiben szeretett. Az emberi és költői tudatosságnak páratlan dokumentu­mai a munkatáborban írt versek. A Hetedik ecloga és a Levél a hitveshez márvány-Két Radnóti-portré (a negyvenes évek elején és az utolsó fénykép) Négy újabb Radnóti-kiadás címlapja RADNÓTI MIKLÓS VERSEI EMLÉK, sem varázslat RADNrtlI Mfta.OS VÁLOGATOTT VRKSM Hm 35*

Next