Benedek Marcell (szerk.): Magyar irodalmi lexikon 3. S-Z - Magyar irodalmi lexikon 3. (Budapest, 1965)

Sz

funkcionális kapcsolatot tartó absztrakciót. Amennyiben egy valóban forradalmian új, eredeti tartalom, művészi szemlélet szokatlan formakincsét elutasítóan fogadná a csekélyebb művészetismerettel rendelkező közönség, a szocializmus viszonyai között az ebből adódó konfliktus hamar feloldható, de ennek útja soha nem a művészi szín­vonal csökkentése, hanem a művészeti ok­tatás és népművelés színvonalának radikális emelése. — A ~ (kezdetben definiálatlan) módszerének keletkezési ideje a század­­forduló korára, a proletárforradalmakat elő­készítő korszak, a szocialista eszmék széle­sebb körű elterjedésének idejére esik: leg­jelentősebb képviselői ez időben M. Ander­sen Nexö, H. Barbusse, M. Gorkij voltak. Világméretű térhódításának ideje a húszas évek és a harmincas évek első felének idő­szaka, az 1917—19-es proletárforradalmak utáni korszak volt: ekkor alkották leg­jobb műveiket a olyan írói, mint I. Babel, A. Fagyejev, F. Garda Lorca, I. Ilf és J. Petrov, József Attila, V. Majakovszkij, M. Solohov, A. Szerafimovics stb. A szovjet irodalmi-művészeti életben ez idő tájt (a ~ egy-egy valóban lényeges vonásának meg­ragadására irányuló) kategóriák és meg­határozások egész sora bukkant fel: váltva nevezték a kialakuló új művészetet neo­­realizmusnak, aktív, életigenlő, tendenció­zus, monumentális, dialektikus, társadalmi, proletár-, romantikus, heroikus vagy dina­mikus realizmusnak. A ~ kategória első alkalmazása 1932-ben bukkant fel a szovjet irodalomelméletben (valószínűleg I. M. Gronszkij egy beszédében), és meg­határozása a Szovjet írók Szövetségének 1934-i alapszabályában található. E meg­határozás tulajdonképpen helyes irányban indította volna el a ~ elméletének fejlődé­sét, a személyi kultusz évtizedei azonban mind elméletileg, mind gyakorlatilag súlyos torzulásokat okoztak ebben a vonatkozásban is. E torzulások min­denek előtt az irodalompolitika terü­letén jelentkeztek. A dogmatikus iro­dalompolitika két alaphibája az volt, hogy sokszor szembeállította a pártosságot az objektivitással, a művészet tudatformáló szerepét pedig azonosította a napi politika közvetlen szolgálatával. Ebből következően tartalmilag a valóság dialektikus ábrázolása, a szocialista építés konfliktusainak feltárása helyett az adott helyzet kincstári apologe­­tikájának igényét támasztotta a művészek­kel szemben, formailag pedig a napi poli­tika szolgálatának céljai szerint megszabott propagandisztikus közérthetőség korlátái­val a realisztikus stíluson kívül legfeljebb az akadémikus romanticizmusnak engedett teret, s egyenesen üldözendőnek tekintett minden modem, kísérletező formát. Ezek az elvi hibák végzetesen károsakká váltak azáltal, hogy az alkotói szabadságot durván megsértve, adminisztratív eszközökkel igye­keztek elfojtani minden olyan művészi törekvést, mely a fenti koncepciótól eltért. Ennek ellenére ebben a korszakban is szü­lettek jelentős szocialista realista művek, az SZU-ban (mindenekelőtt a Nagy Honvédő Háborúról), majd a népi de­mokráciákban is, valamint a nyugaton élő kommunista írók tollából (L. Aragon, B. Brecht, P. Eluard, N. Guillén, A. Seghers stb.). S ha a torz gyakorlat az esztétikai kutatásokat megmerevítette, önismétlővé tette is, a marxista esztétika (A. Zsdanov hírhedtté vált próbálkozásaitól eltekintve) csak elvétve vállalkozott e gyakorlat elvi alátámasztására, sőt (ha konkrét elemzések­ben ritkán lépett is fel a gyakorlat ellen) elvontan, elméletileg annak ellentétét hir­dette. így állt elő az az ellentmondásos helyzet, hogy ugyanakkor, amikor a marxista esztétika pl. minden esetben hatá­rozottan hangsúlyozta, hogy a tipikus kate­góriája az általános, a különös és az egyedi egységét jelenti s nem az átlagost, a kultúr­politika habozás nélkül váltogatta a kate­gória igazi tartalmát a statisztikai átlag értelmével, attól függően, hogy melyik jelentése látszott éppen alkalmasnak arra, hogy ürügyet szolgálhasson a kincstári optimizmus követeléséhez. Hasonlóan for­gatták ki Lukács Györgynek a marxista klasszikusok esztétikai elképzeléseit tovább­fejlesztő realizmus-koncepcióját eredeti ér­telméből, s használták fel a realiszti­kus stílus kizárólagosságának igazolá­sára, noha Lukács György (bár a mo­dernizmus ellen küzdve olykor vitat­ható álláspontjával maga is igazolni lát­szott e törekvéseket) egyértelműen leszö­gezte, hogy a realizmus és stílrealizmus azonosítása teljesen hamis. A személyi kultusz időszakának torzulásai aláásták a ~ művészi hitelét, támadási felületet nyúj­tottak a pártosságot és a realizmus totali­tásigényét kétségbe vonó, s a hazai és nem­zetközi szocialista művészet eredményeit lebecsülő polgári és revizionista ideológia számára. A marxista esztétika akkori elmé­leti stagnálásának öröksége az is, hogy a ~ legfontosabb alapkérdései között is vannak mindmáig tisztázatlanok, s ha a vitában napjainkban már elsősorban a marxista indítású, jóhiszemű nézetek mér­kőznek is, a tisztázatlan alapelvek erősen hátráltatják mind az elmélet továbbfejlő­szo 263

Next