Berei Andor et al. (szerk.): Új magyar lexikon 3. G - J - Új magyar lexikon 3. (Budapest, 1960)

H

hegedűgyanta 23» Hegel N. Paganini, P. Rode, R. Kreutzer, H. Vieuxtemps, Ch. A. de Bériot, P. de Sarasaié, a 20. sz.-ban E. Ysaye, B. Hu­­bemann, G. Kulenkampff, J. Menuhin, D. Ojsztrah, J. Heifetz stb. Kiváló magyar ^művészek: Lavotta J., Bihari J., Csermák A., Rózsavölgyi M., Reményi E., Joachim J., Hubay J., Аист 1... Flesch IC., Vecsey F., Szigeti J., Telmányi E., Zathureczky E. stb. hegedűgyanta : —«■kolofónium hegedűkulcs, violinkulcs, Q-kulcs : a hangjegyírásban használatos jel, mely szerint az egyvonásos g hang helye a vonalrendszer 2. vonala. (—rkulcs) Hegedűs András (1922— ): közgazdász. 1942-től tagja a kommunista pártnak. 1941—48-ban az ifjúsági mozgalomban tevékenykedett, 1949-től tagja volt az MDP vezető szerveinek. 1952-től az állami gazdaságok és erdők minisztere, ill. földművelésügyi miniszter és miniszterelnök-helyettes, 1955. ápr.-tól 1956. okt.-ig a Minisztertanács elnöke volt. Jelenleg az MTA Köz­gazdaságtudományi Intézetének tudományos munka­társa. Hegedűs Géza (1915— ) : író ; József Attila-díj as. Munkássága sok műfajt ölel fel. Európa közepén c. regényciklusában 1848-tól napjainkig ábrázolja a magyar társadalom fejlődését (megjelent kötetei: A sötétség utolsó órái, Bojár Bálint, A Kálmánszeghyek, A pengő boszorkány tánca). Ifjúsági regényeket, színműveket, ver­seket, irodalomtörténeti munkákat (Csiky Gergely) stb. is írt. Hegedűs Gyula (1870 — 1931) : színész. A Vígszínház egyik legnagyobb művésze és stílusának jellegzetes kép­viselője 1896-tól (a színház megnyitásától) kisebb meg­szakításokkal egészen haláláig. Természetes, közvetlen játékával főleg modern vígjátékokban és társadalmi drámákban aratott sikereket (Molnár Ferenc: Az ördög, Lengyel Menyhért : Tájfun stb.). Hegedűs István (Í848—1925) : egyetemi tanár, klasz­­szikus-filológus, a mo.-i humanizmus kutatója. Több műfordítása jelent meg : Bacchylides költeményei, Janus Pannonius költeményei stb. Hegedűs Loránd (1872—1943) : közgazdasági író, poli­tikus és publicista, a nagytőke képviselője. 1905-től a GyOSz igazgatója, 1912-től alelnöke volt. 1919-ben, az ellenforradalom győzelme után megszervezte a -rTÉBÉ-t (a Takarékpénztárak és Bankok Egyesületét). 1920— 21-ben pénzügyminiszter, 1925-től a TÉBE elnöke. Munkáiban főleg pénzügyi (adózási) kérdésekkel foglal­kozott ; regényeket, drámákat és életrajzokat is írt. Hegedűs Sándor (1847 — 1906): hírlapíró, politikus, közgazdász, az MTA tagja, 1875-től a Szabadelvű Párt képviselője. 1899 —1902 között kereskedelemügyi mi­niszter. Közgazdasági munkáiban elsősorban pénzügyi kérdésekkel foglalkozott. hegedűverseny : szólóhegedűre és zenekarra készült zenei műfaj. 3 tételből áll. A 17. sz. vége felé kelet­kezett a concerto grossóból. Nevezetesek Bach, Mozart, Beethoven, Mendelssohn, Brahms, Csajkovszkij, Bartók «~ei. Hegel, Getrg Wilhelm Friedrich (1770—1831) : a leg­jelentősebb német objektív idealista filozófus, a Marx előtti filozófia legnagyobb dialektikus gondolkodója. A polgári származású ~ ifjúkorában barátjával, Schel­­linggel együtt lelkesedett a francia forradalom eszméiért, de a jakobinus diktatúrát — mint általában a német filiszter polgárság — már nem értette meg, és szembe­fordult a forradalom radikális irányzatával, a feudaliz­mussal való leszámolás plebejus módszereivel. Később, Napóleon németo.-i hódítása idején tőle remélte a szabad polgári társadalmi fejlődés lehetőségét, majd Napóleon leverése után, a porosz monarchia megszilárdulásakor hamis illúziókat táplált a IV. Frigyes Vilmos által ígérgetett alkotmányos monarchia iránt, és így gondolat­­világában egyre inkább eltávolodott a haladó eszmék­től. Ekkor már egyetemi tanár, előbb 1816-tól a heidel­­bergi, később, 1818-tól a berlini egyetemen adott elő. — Éles történelmi érzékkel rendelkezett; minden jelenséget történeti alakulásán keresztül igyekezett megvizsgálni. „Az újabb német filozófia a ~i rend­szerben nyerte betetőzését, amely az egész termé­szeti, történelmi Ó3 szellemi világot első ízben — és ez nagy érdeme — ábrázolja folyamatnak, vagyis állandó mozgásban, változásban, átalakulásban és fejlődésben levőnek, s amely megkísérli, hogy a belső összefüggést e mozgásban és fejlődésben kimutassa.” (Engels). — ~ spekulatív úton objektív idealista filo­zófiai rendszert alkotott, amelyet lezárt, merev, abszolút igazságként fogott fel. Ezzel gyökeres ellentétben állott forradalmi jelentőségű dialektikus módszere, amelyből logikusan következett a fejlődés gondolatának elisme­rése a jövőre nézve is, de ~ ezt az ellentétet sohasem ismerte fel. Rendszerének alapja a világszellem (abszolút eszme) önfejlődése. Ez a természettől elszakított emberi tudat, amelyet ~ felnagyítva önálló szubjektumnak tüntetett fel. A Logika tudománya c. művében kifejtette, hogy a világszellem mér létezett a természet és az ember megjelenése előtt, mint a tiszta gondolkodás logikai kategóriáiban élő, belsőleg ellentmondásos, állandó moz­gásban levő szellemi elv. Önfejlődése során az eszme át­csap ellentétébe : anyagi természetté változik. Erről szóló Természetfilozófia c. munkájában ~ tagadta a ter­mészet időbeni fejlődését, csak a térbeni fejlődést ismerte el. A harmadik fokon a természetben megelevenedett világszellem ismét átcsap ellentétébe : az emberi gondol­kodásban jelenik meg, s fejlődése betetőzéseként a ~i filozófiában megismeri önmagát: ez a szellem fejlődésé­nek legmagasabb foka, amelyben ~ szerint lezárul a fej­lődés, a történelem (A szellem filozófiája). Filozófiájá­nak legértékesebb része, racionális magja a fejlődés gondolata, a történetiség elve és a dialektika törvény­­szerűségeinek (mennyiség átcsapása minőségbe, ellen­tétek harca, tagadás tagadásának törvénye ) és kategóriái­nak (pl. véletlen és szükségszerű, ellentétek stb.) ki­dolgozása ; filozófiájának minden részében mély dialek­tikus felismerések találhatók (így pl. természetfilozófiá­jában a tér és idő dialektikus egysége). De ~ dialektikus módszere idealista jellegű volt: nála nem az anyagi valóság, hanem a világszellem fejlődött dialektikusán. „A dialektika Hegelnél a fejetetején áll. Talpára kell állítani, hogy a misztikus burokban az ésszerű magot felfedezzük” (Marx). Ez az idealista jelleg és korlá­tozottság elsősorban a fejlődés lezárásában nyilvánult meg, továbbá abban, hogy végső soron az ellentétek egységét, egybeesését tartotta abszolútnak, és hogy visszaélve a dialektikával, kiagyalt erőszakos meg­oldásokat keresett a tudomány által még fel nem tárt problémákra. Bár ő maga a filozófiát még a „tudo­mányok tudományának” tartotta, módszereivel elő­készítette annak felismerését, hogy szakítani kell a filozófia tárgyának, feladatának akkori uralkodó fel­fogásával. Történetfilozófiájában az alapvető idealista tendencia ellenére helyes meglátásai is voltak, például először ismerte fel a társadalomban az objektív szükség­­szerűségek érvényesülését. — Az erkölcsöt nem az el­szigetelt individuumok, hanem az egyén és a társadalom viszonyaként fogta fel, s eszméiben helyes szempontból bírálta Kant etikáját. Felfedte, hogy a moralitás csak egyik oldala az erkölcsnek, s így képes volt az erkölcs objektív dialektikáját számos alapvető kérdésben (pl. szándék és következmény, szabadság és szükségszerűség) helyesen kifejteni. — ~ hatása filozófiájának ellent­mondásos jellege miatt nem volt egyértelmű ; voltak, akik elsősorban idealista rendszeréhez, voltak, akik for­radalmi jelentőségű módszeréhez kapcsolódtak (-+hegeliá­­nizrmus). Idealizmusáért Feuerbach, az orosz forradalmi demokraták és elsősorban Marx és Engels mélyrehatóan bírálták. Az utóbbiak ugyanakkor felismerték az idealista tartalmától megszabadított ~i dialektika értékét, és azt a materializmussal egyesítve a modern tudományos világnézet alapjává tették, (-»még dialektikus materia­lizmus) Magyarul megjelent művei: Enciklopédia. (A filozófiai tudományok alapvonalai.) 1. rósz. Logika.

Next