Berei Andor et al. (szerk.): Új magyar lexikon 4. K - Me - Új magyar lexikon 4. (Budapest, 1961)

M

Magyarország 498 Magyarország szionistáktól függetlenül először jutott el a plein-air fes­tészethez. Fő müve a Majális, a magyar festészet egyik legszebb alkotása. — A millennium után az épitészet különböző történeti stílusok között ingadozott; a neoro­­mán stílust képviselte a Halászbástya alkotója, Schulek Frigyes (1841—1919), a neobarokk stílust Hauszmann Alajos (1847—1926). A szecesszió az építészetben Lechner Ödön (1845—1914) művészetében jelentkezett (Ipar­művészeti Múzeum), aki szerencsésen egyesítette a francia barokk és a magyaros stílus elemeit. A 20. sz. első évtize­dében a nagy tehetségű Lajta Béla (1875—1920) a vas és üveg alkalmazásával a modern építészeti törekvések út­törője lett. A századforduló szobrászaidban az emlék­­szobrok jelentkeztek nagy tömegükkel (Zala György, 1858 — 1937, Stróbl Alajos, 1856 — 1926, Kallós Ede, 1866— I960). A századforduló iparmúvészete minden más mű­vészeti ágnál jobban magán viselte a szecesszió jeleit (bútorok, szőnyegek, üvegablakok stb.). Jelentős sike­reket ért el a fajanszgyártás terén Zsolnay Vilmos (1828— 1900) pécsi gyára. — Nagyobb változás a festészet fejlő­désében következett be. A hivatalos akadémikus művé­szet mellett a természet és az ember, a falusi és a városi élet új felfedezése a nagybányai és szolnoki iskola tevé­kenységéhez fűződik. A nagybányai festőiskola kezdemé­nyezője Hollósy Simon volt (1857—1918), aki 1896-tól töltötte iskolájával a nyarakat Nagybányán. Szuggesz­­tív egyéniségével maga köré vonzotta a megmerevedett akadémizmustól elszakadni vágyó fiatalokat; 1902-ben elvált a nagybányaiaktól. A nagybányai iskola legjelen­tősebb egyénisége Ferenczy Károly (1862—1917), 20. sz.-i festészetünk egyik legnagyobb alakja volt; ehhez az iskolához tartozott Réti István (1872—1945), Thorma János (1870—1937), Iványi-Orünwald Béla (1867—1940), Qlatz Oszkár (1872—1958) és mások. Művészi törek­véseik központi problémája a szín, a fény, az at­moszféra festői visszaadása. Stílusukra nagymérték­ben hatott a francia Bastien Lepage Ferenczy által „finom naturalizmus”-nak nevezett, szürke tónusba ágyazott festésmódja, valamint Courbet és részben a francia impresszionisták művészete. Művészetük s álta­lában a haladó művészet elismertetéséért vívott harcban jelentős szerepe volt Lyka Károly és Elek Artúr színvona­las kritikáinak. A nagybányai festőcsoport működésével egyidejűleg alakult meg hivatalosan is a szolnoki művész­­telep, mely már a 19. sz. közepétől vonzotta az osztrák és magyar festőket. Alapítói közé tartozott Fényes Adolf (1867—1945), a kritikai realizmus nagy alakja (Szegény emberek élete sorozata); itt dolgozott hosszabb-rövidebb ideig Bihari Sándor, Kernstok Károly, a tájkép- és figu­rális festőnek egyaránt jelentős Mednyánszky László (1852—1919), Vaszary János (1867—1937) stb. Mindkét festőiskolával szoros kapcsolatot tartott Koszta József (1861—1949). Ő és az alföldi festők triászának másik két tagja, Budnay Gyula (1878—1957) és Tornyai János (1896—1936) az alföldi parasztság életét ábrázolták drámai erővel. Demokratikus szemléletű művészi törek­véseikhez igen közel állt Nagy István (1873—1937) fes­tészete. Iványi Grünwald Béla vezetésével alakult 1912- ben a kecskeméti művészt elep, ahol többek közt Uitz Béla (1887— ) is tanult. A müvésztelepek között kell megemlékeznünk a rövid életű gödöllői művésztelepről, ahol Körösfői Kriesch Aladár (1863—1920) és Nagy Sán­dor (1869—1951) vezetésével egyfajta-misztikával átha­tott szecessziós művészet uralkodott. A szecesszióhoz kapcsolódó stílustörekvések egyetlen igazán jelentős képviselője Bippl-Bónai József (1861—1927). Sajátos képviselői a századeleji festészetnek a szecesszió és az impresszionizmus elemeit egyesítő Csontváry Kosztka Tivadar (1853—1919) és Gulácsy Lajos (1882—1932) expresszív álomvilágot felidéző művészete. — 1911-ben alakult meg a haladó szellemű művészek csoportosulása, a -r Nyolcak (Berény Róbert, 1887—1953, Czóbel Béla, 1883— , Cigány Dezső, 1883—1939, Kernstok Károly, 1873—1940, Márffy Ödön, 1878—1959, Orbán Dezső, 1884— , Pór Bertalan, 1880— , és Tihanyi Lajos, 1885—1939). Vezérük Kernstok volt, akit forradalmi, művészeti és politikai elvei a Tanácsköztársaság idején a művészeti életben vezető szerephez juttattak. A Tanács­­köztársaság rövid hónapjaiban a Tett és a Ma folyóiratok köré csoportosult, forradalmi szándékú, de gyakran formabontó művészek fejtettek ki jelentős tevékeny­séget (Nemes Lumpért József, 1894—1924, Kmetty János, 1889— stb.). Ekkor kapott először támogatást első jelentős proletárfestőnk, Nagy Balogh János (1874— 1919). A festők Kernstok és Berény szabad iskolájában, a fiatalok a Proletár Tanműhelyben tömörültek; a grafi­kusművészek közül kiváltak Bíró Mihály (1893—1948) és Szilágyi Jolán (1895— ). A képzőművészeti élet irányí­tására a Népbiztosok Tanácsa művészeti direktóriumot nevezett ki, amelynek munkájában nagy szerepe volt a mindmáig tevékenyen alkotó Pór Bertalannak. A Tanácsköztársaság időszaka grafikai alkotásokban hozta létre legjelentősebb alkotásait (Uitz, Berény, Pór, Vértes Marcell stb. plakátjai). — A Tanácsköztársaság bukása után a képzőművészek egy része kiszolgálta a Horthy­­reakciót. A baloldali és forradalmi gondolkodású művészek a belső és külső emigráció hosszú évei után szólalhattak csak meg. Az építészetben ismét jelentkezett az eklektikus stílus (Wälder Gyula, 1884—1944). Szaporodtak az egy­házi jellegű építkezések. A modernebb szellemű építész­generáció tagjai Ärkay Aladár (1868—1932), fia, Bertalan (1901— ), Hajós Alfréd (1878—1955), Kotsis Iván (1889— ), Vágó László (1875—1933) és József (1877— ), Weichinger Károly (1895— ) stb. voltak. A magánépítkezésekben a Bauhaus stílus is meghonosodott (Molnár Farkas, 1897— ). A két világháború közötti szobrászatban a nyugati modernista törekvések csak rövid ideig érvényesültek. Pátzay Pál (1896— ), Ferenczy Béni (1890— ) és Bokros-Birman Dezső (1889— ) az expresszionizmusból indultak ki, de hamarosan visszatértek a realizmushoz. A monumentális feladatokra hívatott Beck ö. Fülöp (1873—1945) progresszív magatartása miatt alig jutha­tott szóhoz. Medgyessy Ferenc (1881—1958) ízes, sajáto­san tömör formavilágú szobrai legjavát ebben az időszak­ban alkotta. Kisfaludi Strobl Zsigmond (1884— ) a repre­zentatív emlékszobrok mellett karakterisztikus portré­­szobraival tűnt ki. A baloldali polgári festők részben a Szinyei Társasághoz (Réti, Glatz, Szőnyi, Bernáth, Egri stb.), részben a Képzőművészek Új Társaságához (Amos, Czóbel, Márffy, Vaszary, Rippl-Rónai stb.) tartoz­tak. Az előbbi a természetelvű, valósághű festésmódot hirdette ; az utóbbi a modern francia művészetet, főleg a -r/auvizmus képviselőit tekintette példaképül. Az avant­­garde szellemű fiatalokból alakult Európai Iskolához tartozó Vajda Lajos (1909—41) szürrealista kompozí­ciókat alkotott. A húszas évek végén ért meg Szőnyi István (1894—1960) fénnyel teli, lírai művészete, Bernáth Aurél (1895— ) kolorizmusa. A harmincas években vált nagy festő Egry Józsefből, aki a Balaton tündérvilá­gát örökítette meg színlátomásaiban. A harmincas évek közepén jött létre a Szocialista Képzőművészek Csoportja, melynek tagjai (Qoldmann György, Háy Károly, Kondor György, Major Máté, Sugár Andor stb.) a marxista esztétika nézeteit vallották, s a szocialista realizmust készítették elő. Munkájukban részt vett a munkásosztály oldalán harcoló forradalmi festő, Dési Huber István (1895—1944) is. A kor heterogén művészetének legmesz­­szebb látó alakja Derkovits Gyula (1894—1934), a festé­szet József Attilája, a proletariátus életének, harcainak mély humánumú megörökítője. A grafikusok közül ki­emelkedik Barcsay Jenő (1900— ) ; Derkovits Dózsa­fametszetsorozata a kor legkiválóbb grafikai munkája. A korszak átlagos iparművészeti színvonalából Kozma Lajos (1884—1950) bútortervei, Kovács Margit (1902— ), Gádor István (1891— ) kerámiái és Ferenczy Noémi (1890—1957) gobelinjei emelkednek ki. Nagy részük napjainkig iparművészeink élgárdájába tartozik. — Hazánk felszabadulásával a művészetben is döntő válto­zás következett be. Az építőművészet feladatai az újjá-

Next