Berei Andor et al. (szerk.): Új magyar lexikon 5. Mf - R - Új magyar lexikon 5. (Budapest, 1962)

Mf

Móricz 48 Móri Ezerjó Móricz Virág (1909— ) : írónő ; ~ Zsigmond lánya. Első írásai a Nyugatban jelentek meg. 1945 után а dolgozó nő életét, s az értelmiség problémáit ábrá­zolta regényeiben (Szerencse, Küszöb, Pókháló). Iro­dalom- és kortörténeti jelentőségű munkája Móricz Zsigmond életrajza (Apám regénye). Országgyűlési kép­viselő. Móricz Zsigmond (1879 —1942) : a legnagyobb ma­gyar kritikai realista író. Forradalmi hagyományú vidé­ken, Tiszaosécsón született, apja vállalkozó szellemű kisparaszt, édesanyja félárva paplány volt. A hányatott életű családdal végig­lakta Szatmár, Szabolcs és Zemplén me­gye számos faluját, középiskoláit 1891 és 99 között Debrecenben, Sárospatakon és Kisújszálláson végezte, majd teoló­giai, jogi és bölcseleti tanulmányok után 1903-ban Az Ojság című libe­rális polgári lap munkatársa lett. Itt kezdett ismerkedni a kor modem művé­szi és eszmevilágával. A Kisfaludy Tár­saság megbízásából 1903 és 1908 között Móricz Zsigmond népköltési gyűjtést folytatott. Gyűjtőút­­ja élményeit későbbi novelláiban és regényeiben formálta művé. 1905-ben feleségül vette Hnlich Eugéniát; sok mű­vének témáját ez a házasság ihlette.— Első érett műveit, a Hét krajcár (1909) kötetben közzétett novellákat 1908 táján írta. Ekkor szabadult meg az elődök nyűgöző ha­gyományától, az úri Mo. ízlésétől, találta meg saját hangját, és kötött életre szóló barátságot Ady Endrével, akinek demokratizmusa és új hangja ösztönzően hatott világnézeti és írói fejlődésére. A magára talált Móricz a Hét krajcár és Tragédia (1910) novellái után regényben írta meg a korabeli magyar falut (Sárarany, 1911), majd a kisvárost (Isten háta mögött, 1911) és a dzsentrit (Kerek Ferkó, 1913 ; Nem élhetek muzsikaszó nélkül, 1916). A gyár és a bánya életét is ábrázoló nagy regényé­nek (Jó szerencsét, 1914) befejezését a háború kitörése akadályozta meg. A hátországban — amelynek számos vidékét bejárta jegyzetfüzettel a kezében — és a lövész­árokban — ahol mint haditudósító járt — szerzett élmé­nyei hamar felismertették vele a háború igazi arcát; irodalmunk legjobb háborúellenes elbeszélését, az osz­tályharcot hirdető Szegény embereket 1916-ban jelentette meg. Első írói korszakát lezáró nagy regényében, A fák­lyában (1917) a ferencjózsefi Mo. átfogó kritikájára vál­lalkozott, s az értelmiség útvesztésére keresett feleletet. Az 1918-i, 1919-i forradalmakat örömmel üdvözölte. A Vörösmarty Akadémiának alelnöke, az írói direktórium­nak tagja, a Néplapnak egyik szerkesztője volt, az ala­kuló termelőszövetkezetekről regényt akart írni. Nem volt kommunista, de a magyar nép nemzeti, demokra­tikus törekvéseinek megvalósítását a kommunistáktól várta. — 1919-es szereplését az ellenforradalom számon kérte. Kizárták a Petőfi Társaságból és a Kisfaludy Társaságból, a csendőrök is meghurcolták. 1922-ben az Est-lapoknak, az egyik legnagyobb korabeli kapitalista lapkiadó vállalatnak lett munkatársa, ahol kevés fize­tésért használták ki írói tehetségét. Forradalmi múltját az üldöztetések és gondok közepette sem tagadta meg, a forradalmak útját azonban egyelőre járhatatlannak vélte. Haladó eszményeihez való hűségéről a gyermek­korát felelevenítő Légy jó mindhalálig c. regényében (1920) vall. A 20-as évek megváltozott problémáira és feladataira a leghatalmasabb magyar történeti regény­trilógiában, az Erdélyben (Tündérkert, 1922 ; A nagy feje­delem, 1927 ; A nap árnyéka, 1933) keres választ, a téglát téglához rakó építőmunkát hirdetve. Az úri Mo.-ot bíráló szemmel figyelte, riportjaiban, cikkeiben napi­renden tartotta a megoldandó társadalmi kérdéseket: hírt adott a parasztság nyomoráról, az egykéről, a kül­városok életéről. Szoros kapcsolat fűzte a haladó ifjúsági mozgalmakhoz: a falukutatókhoz, a csehszlovákiai .Sarlóhoz stb. Amikor az ellenforradalom a gyors stabili­zációról beszólt, a dzsentri haláltáncát ábrázoló regények sorában (Kivilágos kivirradtig, 1926 ; Úri muri, 1928 ; Forró mezők, 1929) mutatta meg, hogy ez a világ nem stabilizálható. A dzsentriréteg egyes tagjai iránt táplált rokonszenvével is leszámolt második írói korszakát (1919—30) lezáró regényében, a Rokonokban (1930). Egy időre vállalta a Nyugat prózai részének szerkesztését (1929), a szerkesztésről azonban — távol állván a babitsi ,,elefántcsonttorony”-esztétikától — hamarosan lemon­dott (1933). Utolsó írói korszakában (1930—1942), a fasizmus térhódítása idején, a külön népi világot (Bar­bárok, 1932 ; A boldog ember, 1935), a népi jellemet raj­zolta mind nagyobb szeretettel, megmutatta az úri és a népi élet kibékíthetetlen ellentétét, és a gyermekkort idéző novellák után megírta élete regényét (Életem regénye, 1939). A reformokban mind kevésbé hitt, egyre inkább a népi forradalom gondolata felé tájékozódott, így rajzolta meg az agrárszocialista mozgalmak földet követelő hősét a Betyárban (1937), s támasztotta fel a népdal motívumaira épített, csodálatos szépségű regény­ben az 1848-as idők társadalmi felszabadulásáért és a nemzeti függetlenségért küzdő betyárját (Bózsa Sándor a lovát ugratja, 1941 ; Rózsa Sándor összevonja szemöldö­két, 1942). Utolsó éveiben új élményterület meghódí­tására is gondolt, a proletariátus életével ismerkedett (Csibe-novellák; Árvácska, 1941). A munkásság és parasztság összetartozásának kérdését folyóiratában, a Kelet Népé ben (1939—42) is tisztázni törekedett, a népi írók mellett helyt adott benne a kommunista íróknak is. — Móricz Zsigmondot Ady társaként tartja számon az irodalomtörténet. Művészete a feudális Mo. elleni haro talaján teljesedett ki. Indulása szerint a Nyugathoz tartozott, de művészete túlnőtt a Nyugaton, és sok szállal kötődött egyrészt József Attilához, másrészt a népi írókhoz. Nem gyönyörködtetni akart, hanem felrázni, buzdítani a valóság megváltoztatására. Népi radikaliz­musából kiindulva a korabeli társadalomnak szinte teljes képét adta. Az urak életét, a parasztságét és a történelmet is a demokratikus átalakulás szempontjából ábrázolta. Annak az országos látókörű, az egész nemzet sorsát szívón viselő írónak a szemléletével, aki tudja, hogy a magyarságot csak a gyors demokratikus átalakulás mentheti meg a jövőnek, s a nagy átalakulás egyik leg­fontosabb feltétele a parasztság sorsának a megoldása. Innen van műveiben a hang együttérző forrósága és a csontig hatoló kritika. — Móricz Zsigmond a magyar hagyományokból indulva fejlesztette modernné művé­szetét. A naturalizmus és a modem írói törekvések ered­ményeit gyümölcsöztetve, az elődök (Jókai, Mikszáth, Gárdonyi, Tömörkény) sokszor adomákból, ötletdara­bokból álló s még többször humoros csattanókba forduló rajzaiból, regénnyé nyújtott elbeszéléseiből kiindulva teremtette meg a szociális mondanivaló kifejezésére is alkalmas móriczi novella- és regényformákat, igazolva és példázva, hogy az új a hagyományosba ágyazva a leg­életképesebb. A korszerű magyar dráma megteremtésére irányuló kísérletei kisebb eredményűek (Sári biró, 1909 ; Kismadár, 1940) voltak. — Művészetének egyik leg­jellemzőbb jegye a drámaiság. A drámai látás teremti a jellegzetes móriczi hősöket, a vergődő lelkeket, akik a szabadulás és új élet teremtésének vágyával küzdenek életük kiteljesítéséért. A századeleje forradalmat érlelő és forradalmat veszejtő világának, a rendkívüli, de a kitörésekor legtöbbször kilátástalanul szétfoszló v. tév­útra futó feszültség művészi megjelenítése ez a drámaiság. A lírai hőfok, az alakokkal valé teljes azonosulás, művé­szetének magas eszmeisége avatja egyik legnépszerűbb írónkká, akinek számos műve külföldön is megjelent. (M. Zs. Összegyűjtött Művei 1953 —1960). — Írod. M. Zs. ébresztése. Emlékkönyv. Szerk. : Darvas József. 1945 ; Móricz V. : Apám regénye. 1953 ; Nagy P. : M. Zs. 1953 ; Móricz M. : M. Zs. indulása. 1959 ; Czine M. : M. Zs. útja a forradalmakig. 1960. Móri Ezerjó : a móri borvidék hegyi szőlőiben termő, zöldesfehér színű, kissé fanyar, legtöbbször száraz pecsenyebor.

Next