Berta Zoltán: Bálint Tibor - Kortársaink (Budapest, 1990)

Novellista indulás – a külváros tanulságaival

jellemző) a Forrás-nemzedék a József Attila-i és Szabó Lő­­rinc-i racionalizmushoz kötődött, eleinte a „rend” eszmé­nyének és harmóniavágyának naiv-illuzórikus és didaktikus kifejezésmódjával, később a bölcseleti hangoltság egyete­mes létlátomásokat teremtő gazdagságával. A Juhász Fe­renc-, Nagy László-féle „költői forradalom” vívmányaiból, de a nyugati egzisztencialista, avantgarde és neoavantgarde világképekből is ösztönzéseket merítő32 — s az akkori fiatal (filozófiai tájékozódású) csehszlovákiai és jugoszláviai (symposionista) nemzedékek kibontakozásával párhuza­mos33 — lírai áttörés a modern életérzésnek és kifejezőfor­máinak a kiiktathatatlanságát igazolta. A korabeli kritiká­tól gyakorta „borzas”-nak, „apolitikus”-nak, „kozmikus”­­nak nevezett-bélyegzett nemzedék egyetemes történelem- és létérzékeléséhez expresszionista, szürrealista és természettu­dományos irányban kiszélesített képkincsű, disszonáns, oly­kor szinte beat hangütésű, kitágított asszociációs hálózatú szabadversek, verskompozíciók társultak. Szilágyi Domo­kos szerepjátszó, játékos-intellektuális költészete az egyete­mes történelem- és élethit diadalmas-ódai megénekléseiből fordul át az egyéni és emberi reményvesztettség ontológiai, filozófiai fájdalmának tragikus és szenvedélyes kiáltásaiba. Lét és halál, történelem és szenvedés, szellem és erkölcs univerzális képleteit foglalja rendkívül összetett versbeszéd­be és szinte zenei versstruktúrába, a köznapi-vulgáristól a stílusimitáció ezernyi himnikus, elégikus, groteszk, ironikus fajtáján át a fogalmi kifejezés minőségéig terjedően áradó „enciklopédikus” költemény-konstrukciókba. Lászlóffy Aladár szintén esszéizált versnyelve érzelmi felfokozottság és végletesség nélkül, inkább rezignált-merengő hanghordo-39

Next