Biró Katalin: Erkölcsi tudatossági szintvizsgálatok és a kísérleti etikaoktatás eredményei az általános iskola negyedik osztályában (Budapest, 1976)

Az alkalmazott vizsgálatok és kísérletek célja és anyaga

Pedagógus Tanulók Mikor vehet el a családi vagyonból? Ha más is vesz. Ha megegyeznek. Ha megkérdi. Ha felnó'tt elvehet, a gyermek még nem feltétlen. Lopás: Endre elvette a konzervnyitót a Közért bői. Pedagógus Tanulók Ezért nem kell fizetni, de szólni kell. Magának káros. Miért rossz a lopás? Mást károsít meg. Pedagógus Tanulók Van-e jó lopás? Haladást, igaz ügyet szolgál. Egyszerre kettó't is lehet: hazudni és lopni. Tervet készítettek az ellenség megté­vesztésére, az persze hamis volt. Ellopták a börtön kulcsát és kiszabadí­tották a foglyokat. Pedagógus Tanulók Jóska azt mondta: lelkiismeretfurdalás Pontosan. zavarja a munkát. Szépen, ahogy a csillag megy az égen. Mikor dolgozunk jól? Időben. Pedagógus Tanulók Mikor mondjuk: jó a munkához való Rendesen dolgozik. Segít másokon, viszonya? Pl.: Csepelen, másokkal együtt. Hiánytalanul. Pontosan. Időben. Pedagógus Tanulók A tanulásnál ezt én is figyelembe veszem, Annyit dolgozik, ami tőle telik, amikor osztályozok. Pedagógus Tanulók Mit mondunk ekkor? Szorgalmas. Kötelességtudó. József At­tila írja, Éva idézi: Dolgozni pontosan, szépen ... Pedagógus Tanulók Miért fontos, hogy pontosan dolgoz- Tudása nő. Jó a lelkiismerete. zunk? Pedagógus Tanulók Milyen érzése van? Büszkeség. Öröm. Megelégedett, önérzetes. 7* 99

Next