Bizám Lenke: Kritikai allegóriák Dickensről és Kafkáról (Budapest, 1970)

Előszó

E ténnyel már csak azért is azonnal szembe kellett néznem, mert kezdettől mintegy lírában nyert kifejezést bennem is — sajátos áttétellel, s egyben mindjárt a dilemma megoldási lehetőségét is kínálva: a racionalitás medrébe terelve és az eszme szférájába áte­melve az indulatot. ,,Csak nézzétek, a drága jószág hogy elva­dult . . .!” és „Kezes állat. No, szóljatok rá ! Mi tudjuk a nevét” — a mondott műbírálatokat olvasva, folyvást ezek a szavak jártak az eszemben. A gépről, mint az anyagi világot elsajátító ember okos és enge­delmes eszközéről szóló József Attila-i sorok vezettek rá elsősor­ban, hogy én — ez újonnan átvizsgált anyaggal szemben — tulaj­donképpen a gondolati elsajátítás bizonyos, már megtalált és adek­­vát eszközeinek „elvadulása” és „elvadítása” miatt vagyok inge­rült. Megértettem, hogy az értelmes, a valóságot helyesen megkö­zelítő és híven tükröző kategóriák nihihsztikus kiürítése és val­lásos elnyomorítása láttán támadt fel bennem az ellenérzés: a valóság már megismert, számunkra valóvá tett törvényeinek — akart vagy nem akart — misztifikáló „visszavétele”, annak inkognitóba züllesztése láttán, amelynek pedig már „tudjuk a ne­vét”. Az olvasottakat most már hűvösebben mérlegelve, átláttam, hogy míg a tudatos misztifikációk az emberi megismerés vívmá­nyainak szinte teljes eltüntetési szándékával ingereltek tiltako­zásra, addig marxista igényű travesztiáik — még sokkal jobban — avval, hogy mintha éppen amazoktól kívántak volna átvenni gon­dolati vívmányokat. Mert egyiküket-másikukat olvasva, csaku­gyan olybá tűnt, mintha a materialista dialektikának volna tanulni és átvenni valója az irracionalista metafizikától, mintha nem az előbbi által — összefüggésként és egészként — feltártakat igazol­nák az utóbbi, esetleg helytálló (s rendszerint azonnal el is torzí­tott) részfelismerései, mintha a marxi—lenini módszertől és fogalmi rendszertől való el- és nem az ahhoz való visszatérés óvhatna meg bennünket korunk s világunk valóságos összefüggéseinek dogma­­tikus-szubjektív eltorzításától. Mindennek átgondolása, továbbá a marxista klasszikusok pole­mikus írásainak példája egyre inkább vezetett el annak belátásáig, hogy az effajta harag jogos, tudományosan termékeny és politi­kailag hasznos harag is lehet, kiváltképp, ha az objektíve leghala­dóbb világnézet táborán belüli ideológiai torzulások ellen irányul. A dickensi művészet pozitív kifejtésének szándékát ily módon hal­ványította el bennem a mind jobban erősödő kívánság, hogy ugyané témával kapcsolatban előbb egy fenti értelemben hasznos polémia megírására tegyek kísérletet. 8

Next