Bizám Lenke: Kritikai allegóriák Dickensről és Kafkáról (Budapest, 1970)

II. Kafka felfedezése és az abszolutizált allegóriafogalom

Tárgyaltuk már e Semmi filozófiai, sőt — röviden — művészi tételezésének világnézeti-lélektani forrását is, mely természetesen szintén a modern polgári rend statikus képzete s az újtól való riadt tartózkodás. Most azonban újból és konkrétabban is szót kell ejtenünk erről, mert lehetetlen már itt ki nem mondanunk, hogy a kafkai mű sajá­tos (allegorikus) jellegének kialakításában a költő szubjektív hely­zeténél mérhetetlenül nagyobb szerepet játszott a filozófiai-művé­szeti dekadenciával és avantgárddal közös világnézeti alap: e szubjektív helyzettel szembeni érzelmi-szemléleti bénaság egyfelől, s a sértett egyéniség nevében való, ingerült, egyedi tiltakozás más­felől, végül: mindennek következtében a — világnézeti-érzelmi­­művészi — legyőzésére való képtelenség. Annak az — objektíve történelmi buzdításnak meg nem hallása, amely József Attila meg­fogalmazásában oly tiszta szépséggel szólalt meg mottónkban. E buzdítás itt a kortárs költő tollán szólalt meg, akit tehát ugyancsak fenyegetett — az éhség, s Horthy rendőrállamának konkrét és állandó veszedelméről nem beszélve — a magány modern réme, aki azonban a forradalmi munkásosztályban a történelmileg objektíve cselekvőképes társra lelvén, művészileg is le tudta győzni e rémet. Mert egy ilyen győzelem első feltétele csakugyan az, hogy a művész a néprétegekben ne csak az elnyomás és leigázás tárgyát, hanem egyben az erőt és a jövőt, a történelem legfőbb alanyát is felismerje. — S ha a konkrét, az azonosulásig menő felismerésig nem jut el, legalább távolról és sejtésszerűen érezze és tudja ezt. Ti., amiként korábban is, úgy a munkásmozgalmak és az első mun­káshatalom konkrét megvalósulásának periódusában méginkább ez és csakis ez teszi lehetővé a történelmileg időszerűtlen felisme­rését, s az időszerűnek — akár csak elvont vagy utópisztikus, de mindenképpen az emberi fejlődés folytonosságának távlatát idéző — meglátását vagy megsejtését, amely viszont nemcsak „az” embe­riség, hanem az egyén, a művész viszonylatában is egyedül nyitja a „magány héttornyának” zárait.21 21 Ebben az összefüggésben néhány szóval utalni kívánunk az oly elő­szeretettel használt burzsoá „ellenérvekre”, amelyek a szocializmus gya­korlatában időlegesen vagy tartósabban előforduló, esetleg újra meg újra felbukkanó, gazdasági, politikai vagy éppen művészeti torzulásokat mint a szocializmus „lényegéhez” tartozót emlegetik. Anélkül, hogy ezek konkrét vizsgálatába most belemennénk, mindössze három, legkézenfekvőbben kínál­kozó összefüggésre szeretnénk rámutatni ez „érvelésekkel” szemben. Első­sorban ama szembeszökő sajátosságukat emelnénk ki, hogy az általuk fel­sorolt negatívumokat általában az „örök emberi” jelzőjével szokták ellátni. Ezzel azonban akaratlanul is elismerik, hogy mint túl- és továbbélő jelen­ségeket tartják őket számon, amiből viszont természetszerűen következik, 134

Next